Anar al contingut

El GIF ressuscita com a nou llenguatge juvenil al mòbil

Les imatges animades passen a formar part de la conversa en xarxes socials i WhatsApp

Teclats virtuals i aplicacions de fotos n'han estès l'ús i han fet més fàcil crear-ne

Carmen Jané

periodico

zentauroepp41482453 auge de los gifs en el movil gif minions180105195318
zentauroepp41482633 auge de los gifs en el movil gif simpson180106182017
zentauroepp41482411 auge de los gifs en el movil gif despacito180106182043
zentauroepp41482494 auge de los gifs en el movil gif taylor180106182110
zentauroepp41482477 auge de los gifs en el movil gif meryl streep aplauso180106182054
zentauroepp41482542 auge de los gifs en el movil gif trabajando rapido180106182135
zentauroepp41482429 auge de los gifs en el movil gif besos180106182026
zentauroepp41482590 auge de los gifs en el movil gif leonardo di caprio180106181939
zentauroepp41482434 auge de los gifs en el movil gif jack nicholson180105195342

/

Si vostè té més de 45 anys, el GIF (sigles de Graphic Interface Format), les imatges animades més o menys elaborades que poblen internet, probablement li semblarà una solemne tonteria. En canvi, si és més jove, és molt estrany que no n’hagi enviat cap. Les imatges animades es presenten com una nova manera de comunicació que busca ampliar l’efectivitat de l’emoji o emoticona, aquells símbols que han envaït els missatges de text fins al punt que un d’ells va ser considerat paraula de l’any el 2015.

El GIF com a format ja va aparèixer a les primeres pàgines web dels anys 80 (aquest 2017 se n’ha celebrat oficialment el 30 aniversari), però l’últim any ha tingut una resurrecció espectacular gràcies als mòbils, que han impulsat manere de comunicació més immediata i àgil.

 Facebook fins al 2014 ni tan sols considerava acceptar-ne i ara els permet fins i tot en comentaris i anuncis. WhatsApp va afegir un buscador al seu teclat fa un any, molt després que corregués el que probablement ha sigut un dels GIF més estesos a Espanya: el famós negre del WhatsApp, una imatge creada des d’una app externa que va provocar que el programa de missatgeria passés a controlar-les. Al final van haver d’acceptar el format.

Però la guinda la va posar Apple aquesta tardor quan va permetre crear imatges animades en bucle des del seu programa de fotografies. Fins i tot Instagram, que sol ser l’última que adopta coses, està assajant un buscador de GIF per incorporar-los a les Stories. Això quan l’última tendència són els formats en 3D i la realitat augmentada.

Gent aplaudint, sorpreses, la cara que cau sobre el pastís, expressions ocurrents… Qualsevol imatge val sempre que compleixi una funció: expressar. Aquesta és la clau del seu èxit, coincideixen tots els experts consultats. Però a diferència de l’emoji, que és un codi que amplia el que es vol dir, amb el GIF es busca ser original i aportar sempre temes nous, sobretot amb imatges de la cultura popular, des de personatges coneguts fins a actors, cantants, pel·lícules o mems..

«L’èxit del GIF es deu a la seva capacitat per expressar comunicacions no verbals i no textuals. Forma part del fenomen de la tercera oralitat, és a dir, de com s’escriu parlant, trencant les regles tradicionals de puntuació i accents. Es busca una velocitat i una immediatesa que són més pròximes a la conversa oral que donaria el telèfon», resumeix Giovanna di Rosario, professora de semiòtica a la Universitat de Barcelona i al Politècnic de Milà.

Silvia Sivera, professora de publicitat i directora del màster de Social Media de la UOC, parla del ressorgiment del GIF com d’«un d’aquells revivals que es donen de vegades en comunicació», i considera que ha triomfat perquè «és un format mínim, que ocupa molt poc, senzill, ràpid i efectiu», però al mateix temps aporta més contingut que un emoji. «Pots escollir el que vulguis i tenen un punt humorístic i d’ironia que permet opinar desdramatitzant. No ets tu qui ho fa, sinó el personatge del GIF».

A més a més, s’ha convertit en una eina per a la protesta en l’activisme on line. Internet és ple de pàgines que expliquen com utilitzar-los adequadament per impulsar canvis socials amb missatges senzills, dades i clar component audiovisual. Així s’han utilitzat en campanyes com les del #BlackLivesMatters, #MeToo o a favor i en contra de la independència de Catalunya.

Però ni les peces d’autor ni les activistes són les més compartides als mòbils i a internet, on es prefereix recórrer a personatges de la cultura popular per llançar missatges plens d’humor en els quals acaben participant figures com Rajoy, Obama o els minions.

Les productores han entrat en el joc i han convertit els seus continguts en petits anuncis que la gent comparteix. HBO, la productora de Joc de trons, ella sola té més de 7.000 GIF a Giphy, un dels principals reposadors.

DES DE GATETS FINS A ART // A més a més d’omplir les pàgines web de gatets i actituds compulsives, també s’hi fa art. El GIF Art té artistes tan il·lustres com Bill Domonkos, conegut perquè ha animat obres clàssiques com La mort d’Ofèlia, del prerafaelita John Everett; o Raphaelle Martin, que ha donat moviment a quadros de Magritte; o també Joe Maccarone, Carl Burton i Rebecca Mock.

A més a més, s’organitzen projectes culturals, com el Gift it Up, festival per popularitzar el patrimoni d’imatges més desconegut (manuscrits, fotografies antigues...) o la pàgina web Art.gif, que aplega les millors produccions d’artistes.

0 Comentaris
cargando