mobilitat

L'èxit de la bicicleta compartida desborda les ciutats xineses

En només dos anys el fenomen ha sembrat milions de vehicles als carrers de les metròpolis

Urbs com Xiamen han hagut de crear cementiris de bicis per retirar l'excés d'oferta

zentauroepp41120938 china bicicletas171207212657

zentauroepp41120938 china bicicletas171207212657 / VCG

2
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas

La riquesa cromàtica de les fotografies aèries remet al Pollock més vitalista. No s’hi intueix la desolació del rovell ni del final del trajecte. Són fosses comunes en les quals s’amunteguen milers de bicicletes que algun dia en absolut llunyà van solcar la càlida i harmoniosa Xiamen, ciutat de la costa sud de la Xina. Són també l’alerta d’un negoci tan exitós com insostenible en la seva magnitud actual.

El fenomen va néixer mig segle enrere al nord d’Europa i s’ha sublimat a la Xina amb l’acostumada diligència i gegantisme. Tot va començar el mes de desembre del 2015. El petit equip de Mobike va escampar una cinquantena de bicicletes acoblades al seu propi taller pels carrers més cèntrics de Xangai amb el temor que fossin ignorades o robades. La idea semblava suïcida. La jornada va acabar amb alguns trajectes, uns quants afiliats i la certesa d’un negoci factible.

Allunyades de les seves antecessores maoistes

Notícies relacionades

L’any següent es van afegir dos milions d’unitats a tot el país i la Xina compta avui amb 13 de les 15 ciutats del món amb més bicicletes compartides. Tornen les dues rodes després que les classes mitjanes van adoptar el cotxe com a signe de distinció. La bici és avui trendycoolfashion i moltes coses més. Joves i avis utilitzen aquestes bicis de vius colors tan allunyades de les seves sòbries antecessores maoistes.

Hi ajuda el senzill mecanisme: l’usuari es descarrega una aplicació que indica on és la bicicleta més pròxima, n’escaneja el codi amb el telèfon, rep la combinació per desbloquejar-ne el candau, s’hi enfila i la deixa allà on li sembla. L’acarnissada competència explica que mitja hora costi tot just mig iuan (sis cèntims d’euro) o que una bona colla de trajectes siguin gratis per fidelitzar el client.

Bicicletes de Mobike aparcades en un carrer de Shenzhen. / No sorprèn l’èxit. «A diferència de Nova York o Londres, aquí sempre hi ha hagut bicicletes. Però eren dolentes o velles, necessitaves un lloc per aparcar-la i una manxa per inflar-ne les rodes, te la podien robar... Aquest nou model t’ho fa fàcil», assenyala Jeffrey Towson, professor d’Inversions a l’Escola de Gestió Guanghua de la Universitat de Pequín. La meitat dels trajectes són de l’anomenada «última milla»: els que uneixen el domicili o el lloc de treball amb l’estació de metro o autobús més pròxima. El model d’estacions d’Europa o els Estats Units seria desdenyat pel client xinès. / EFE-STRINGER