Un de cada tres professors de l'escola pública catalana és interí

L'objectiu és que el percentatge es rebaixi fins al 8% els pròxims quatre anys

Els canvis fets en aquesta convocatòria busquen transformar tot el sistema, assegura Ensenyament

zentauroepp36230169 barcelona 10 11 2016 clase de filosofia de la ciencia  del p171201215900

zentauroepp36230169 barcelona 10 11 2016 clase de filosofia de la ciencia del p171201215900 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez

Les organitzacions sindicals feia temps que alertaven de l’increment de personal interí que patien, des de fa anys, les plantilles de col·legis i instituts públics a Catalunya. Però els números que han aflorat després de fer un recompte són superiors a les estimacions més pessimistes: el 34% dels docents que aquest curs treballen a l’escola pública catalana (un de cada tres) ho fan en règim d’interinitat. I això suposa una tremenda inestabilitat, tant per als treballadors com per als centres educatius, ja que s’exposen a patir canvis cada  curs, tal com denuncien els sindicats.

Les oposicions convocades aquesta setmana amb la finalitat de cobrir 2.000 places docents en educació primària i secundària són el primer pas per revertir aquesta situació i avançar cap al 8% de plantilla interina que les administracions consideren sostenible. «Fins a l’any 2022 hi haurà tres convocatòries més, i això significa que seran pràcticament anuals, amb una oferta de places que poden fins i tot duplicar les 2.000 d’ara», indiquen fonts de la Direcció General de Professorat de la Conselleria d’Ensenyament, l’organisme encarregat de la negociació i organització del concurs.

Tot i el consens que hi ha hagut en la preparació d’aquestes oposicions, els sindicats consideren encara insuficients les places ara ofertes, «perquè s’obliden d’algunes especialitats d’educació primària, com educació física, en què fan falta mestres», assenyala Jesús Martín, de la UGT.

En aquest sentit, la Generalitat recorda que, en aquesta ocasió, l’oferta de places correspon a la taxa de reposició, és a dir, a la cobertura de les vacants per les jubilacions produïdes durant el 2016.

CANVI EN TOT EL SISTEMA

Notícies relacionades

Però més enllà dels aspectes quantitatius, destaquen les mateixes fonts, «el que realment marca la diferència en aquesta convocatòria és el model de prova pel qual s’ha optat, que introdueix elements qualitatius». La modificació del sistema de ponderació de la primera part de les proves –en què la pràctica docent computa un 70% del resultat final mentre que l’examen teòric ho fa un 30%–, «implica un canvi sistèmic», asseguren.

L’objectiu d’aquesta mesura és que, progressivament, també vagin canviant les metodologies i la gestió a les aules catalanes. Si en les oposicions es valoren les noves maneres de treballar, la introducció de mètodes innovadors, això tindrà un efecte en les facultats de Magisteri i en la formació inicial dels professors. «Les coses s’aniran alineant en la mateixa direcció», expliquen convençuts des del departament d’Ensenyament.