INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL APLICADA

Facebook deixa Europa sense l'eina de detecció de suïcidis

L'empresa de Zuckerberg es ressent de les multes imposades per Brussel·les per la seva política de privacitat i assumeix les noves condicions

2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ

Diversos milions d’euros en multes i uns quants expedients més tard, els responsables de Facebook han entès que Europa no entén la privacitat com ells. I és que segons la legislació europea, no es pot tractar cap dada que no hagi tingut l’autorització expressa de l’usuari, i queden especialment prohibits aspectes com la salut, l’afiliació política i sindical i la religió. 

És la «diferència de sensibilitat», en paraules del vicepresident de producte de Facebook, Guy Rosen, per justificar per què la companyia no aplicarà el filtre d’intel·ligència artificial per prevenir suïcidis a la UE. 

L’Agència de Protecció de Dades va imposar a la xarxa social multes d’1,2 milions per la seva política de privacitat. «La qüestió és que ningú ha donat permís a Facebook com a empresa perquè interfereixi en les converses que manté un usuari amb altres persones, fins i tot dins de la seva plataforma, ni perquè interpreti les intencions de cadascú en el món real. Si volgués fer-ho, a Europa, Facebook necessitaria el consentiment informat de l’usuari, i fins i tot si pensem que pogués ser beneficiós, s’hauria de plantejar si és ètic», adverteix Virginia Dignum, professora de la Universitat de Delft i especialista en les implicacions ètiques dels sistemes d’intel·ligència artificial, de pas aquests dies per Barcelona.

SANCIONS A ESPANYA

L’Agència de Protecció de Dades espanyola ja va imposar multes a Facebook el setembre passat per valor d’1,2 milions d’euros per recollir dades sobre ideologia, sexe o gustos personals sense consentiment exprés i sense que s’esborressin a petició de l’usuari. La sanció espanyola va arribar després de l’actuació coordinada de diverses agències de protecció de dades europees, entre elles les de Bèlgica i França, que van obrir investigacions després que Facebook modifiqués unilateralment els seus termes i condicions d’ús el gener del 2015.

També Google es va emportar sancions milionàries per l’aplicació de filtres d’intel·ligència artificial a Gmail que vinculaven el que escrivia l’usuari a la publicitat que li apareixia. 

Facebook encara manté altres procediments en marxa oberts sobre el suposat transvasament de dades personals amb Whatsapp. A Espanya, per exemple, el cas encara no està tancat.

I és que Facebook passa per ser la xarxa social que més intensivament ha explotat les dades, gustos i preferències dels seus usuaris per rendibilitzar la publicitat. 

Notícies relacionades

Científics de les universitats de Cambridge i Stanford (el bressol de Google), ja van advertir el 2015 del coneixement que arribava a tenir Facebook d’una persona a partir dels M’agrada que es donen entre els usuaris, i de com els algoritmes de la xarxa social arribaven a creuar tantes dades que podien respondre a preguntes sobre el caràcter d’una persona amb més exactitud que els seus amics, la seva família i els seus companys de feina. Només el cònjuge desbancava la màquina, i per molt poc.

«Amb 100 M’agrada, Facebook coneix la teva personalitat, amb 150 sap més de tu que la teva mare i amb 250 et coneix millor que tu mateix», resumia el divulgador Martin Hilbert, de la Universitat UC Davis, a Califòrnia, en una conferència recent a Xile. «No obstant, les dades sempre són el passat i si només analitzem les dades, sempre ens quedarem en el passat perquè per fer prediccions s’ha d’afegir nova informació. Si a Facebook canvies de país, de nòvia o de feina, ja no saben què fer amb tu», afegia.