Xifres d'aquest 2017

Les morts de motoristes a les carreteres catalanes augmenten un 40% i ja són 43 les víctimes aquest any

Trànsit senyalitzarà de manera específica els revolts que poden resultar més perilloses per a aquest col·lectiu

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Cada vegada més motoristes perden la vida a la carretera. Les últimes xifres de Trànsit són alarmants. Aquest 2017 és un any especialment negre per al col·lectiu: 43 persones han mort en accidents de moto en vies interurbanes a Catalunya (amb dades tancades el 21 de novembre), un 38,71% més que en el mateix període de l'any passat, quan 31 motoristes van perdre la vida a l'asfalt, 34 al final de l'any.

Des del 2010, any de referència per complir l'objectiu europeu de reduir la sinistralitat mortal un 50% el 2020, el nombre de motoristes morts a les carreteres ha experimentat una baixada lleugera alguns anys, mentre que en altres ha repuntat. "Les motos i les bicicletes estan estancades des de fa anys. Sembla que escapin dels resultats de les polítiques que sí que tenen un efecte important en altres vehicles", assenyala el coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit (SCT), Òscar Llatje, en una entrevista a l'ACN. 

Des de Trànsit es mostren preocupats des de fa mesos per l'accidentalitat dels motoristes, un dels col·lectius més vulnerables a l'asfalt i que no ha participat en la tendència a la baixa de la sinistralitat global iniciada fa uns anys. "Després de l'obligatorietat del casc i la seva implementació als anys 90, les xifres de la sinistralitat mortal dels motoristes no baixen", subratlla Llatje.

Avisos de revolts

Una de les mesures que vol aplicar Trànsit per rebaixar aquesta sinistralitat és la senyalització específica per a motoristes dels revolts més perillosos, sobretot aquells que, com que no són especialment tancats, fan més difícil percebre el risc. En el 30% dels accidents mortals, l'únic vehicle implicat ha sigut la motocicleta. L'SCT està estudiant la mesura amb les administracions titulars de les carreteres, una proposta sobre la qual es treballa i que està molt avançada. "La idea és reforçar l'advertència perquè aquests revolts s'agafin d'una manera més cautelosa", apunta el coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària. Segurament no serà un senyal nou, ja que es vol "impactar al més ràpidament possible", sinó que serà una modificació o una complementació d'un senyal ja existent.

Per demarcacions

La comparació amb altres països és difícil, perquè la mobilitat d'aquests vehicles és singularment elevada a Catalunya i, sobretot, a Barcelona. De fet, la capital catalana és la ciutat europea amb més motocicletes per habitant, segons un estudi de la UAB publicat l'any passat.

La mortalitat puja a totes les demarcacions menys a Tarragona. A la demarcació de Barcelona, 24 persones que viatjaven en una motocicleta han mort a les vies interurbanes des de començament d'any. Catorze van perdre la vida en el mateix període del 2016 i 20 van morir el 2010 (sempre amb dades tancades el 21 de novembre). A les comarques de Girona, els accidents de trànsit han segat la vida de nou motoristes aquest any; el 2016, van morir dues persones en aquest període, i el 2010, nou. A les comarques lleidatanes, nou persones han perdut la vida en accidents de moto; el 2016, set motoristes, i el 2010, quatre.

Notícies relacionades

La demarcació de Tarragona és l'única on s'ha reduït la sinistralitat mortal dels motoristes. Una persona ha mort en accident de moto; vuit van perdre la vida el 2016 i set el 2010.

Hi ha dos perfils de motoristes, els que es desplacen per anar a la feina entre setmana i els que surten a la carretera per a oci els caps de setmana. En aquest cas, els accidents s'han produït sobretot en divendres i diumenge, més que en dissabte, i augmenten els que han tingut lloc en la franja horària de les 7 del vespre a les 10 de la nit. El perfil de motoristes morts és sobretot el d'un home de 35 a 44 anys