PRESENTAT A LA SEMINCI DE VALLADOLID

El 'cas Maristes' arriba al cine

El realitzador Fèlix Colomer repassa en un esfereïdor documental l'escàndol de pederàstia al col·legi religiós de Barcelona

MARISTES / periodico

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

És impossible veure 'Shootball' sense regirar-se a la butaca. Sense sentir un fàstic infinit. Una incomoditat insuperable. Joaquim Benítez, a cara descoberta, explica que “no era el típic pederasta” sinó que tenia un “comportament distorsionat” amb els xavals dels quals va abusar durant anys. “Els preguntava amb respecte si els importava que els toqués”, admet. L'exprofessor d'educació física dels Maristes Sants-les Corts de Barcelona amb qui va arrencar el monumental escàndol de pederàstia revelat per EL PERIÓDICO s'agenolla davant la càmera, assegura que està “penedit” i demana perdó a les seves víctimes.

No és la primera vegada que escoltem Benítez, que continua lliure i a l'espera de judici. María Jesús Ibáñez, redactora d'EL PERIÓDICO, ho va fer el 2016 en una entrevista fonamental per al cas. I Guillem Sànchez, responsable de successos del diari, el mes de febrer passat. Tots dos, juntament amb Jesús Albalat, especialista en tribunals, van conquistar l'Ortega y Gasset per la investigació del 'cas Maristes'. Ara, al documental 'Shootball', veiem la cara de Benítez, l'única persona que s'asseurà al banc dels acusats per una trama en què hi ha implicats, almenys, 13 presumptes pederastes denunciats per 43 víctimes (n'hi ha moltes més, però no ho han denunciat).

Fèlix Colomer, director de 'Shootball' / FOREST FILM /  STUDIO

Emoció i indignació

'Shootball' és el treball del director i muntador Fèlix Colomer (Sabadell, 1993), que acaba d'estrenar el documental a la Setmana Internacional de Cine de Valladolid, on el públic ha acollit la pel·lícula -honesta, valenta i apassionant- entre aplaudiments. També amb emoció i indignació. L'objectiu de la cinta no és tant entendre què li passa pel cap a un pederasta sinó donar veu a les víctimes, que moltes vegades se senten injustament culpables. 'Shootball', de fet, compta amb l'esfereïdor testimoni de quatre joves víctimes dels abusos. Especialment dolorós és el d'un d'ells, el primer alumne que va denunciar i que està tan traumatitzat que és incapaç de portar una vida normal. El seu pare, Manuel Barbero, és tot un pare coratge que va començar, de la mà d'EL PERIÓDICO, la batalla contra els pederastes del col·legi catòlic, en què la policia, els jutges, els polítics i la direcció escolar no han estat a l'altura.

L'espectador de 'Shootball' veu com Colomer intenta, sense èxit, entrevistar responsables polítics, policials i escolars per buscar respostes. “EL PERIÓDICO ha fet una feina fonamental”, explica el realitzador, que ha inclòs en el metratge declaracions de diversos membres de la redacció: María Jesús Ibáñez, Guillem Sànchez (autor de ‘Crònica del cas Maristes’) i el coordinador de la investigació, Luis Mauri. “Sense aquella entrevista (en referència a la que va fer Ibáñez el febrer del 2016 a Benítez) no estaríem parlant del 'cas Maristes”, reflexiona Mauri davant les càmeres.

Joaquim Benítez, en un fotograma de 'Shootball' / FOREST FILM STUDIO

Un monstre

Notícies relacionades

Fa més d'un any, Colomer -graduat a l'ESCAC i muntador de professió- va sentir la necessitat de realitzar un documental sobre els abusos al col·legi de Barcelona. Impressionat per 'An open secret' (film sobre la pederàstia a Hollywood), va presentar la idea a la seva productora, Forest Film Studio, i es va posar mans a l'obra. Ell mateix reconeix els seus dubtes davant l'entrevista amb Benítez. “No sé si és un monstre. El que va fer no té perdó. És un narcisista i un individu intel·ligent. Li vaig demanar estar al documental. Li vaig explicar que no deixaria de ser un monstre, però que, potser, l'espectador aconseguia entendre alguna cosa de la seva personalitat. És un home que va patir abusos en la seva infància”, explica Colomer. També va patir abusos Manuel Barbero, el pare coratge que va iniciar la investigació. 'Shootball' conclou que tots dos van tenir una infància molt complicada i que, amb el pas dels anys, s'han convertit en pols oposats. Un és un heroi (Barbero), i l'altre, un brètol (Benítez).

A Colomer el que més l'ha impactat de realitzar 'Shootball' -que encara no té data d'estrena comercial i en què el títol fa referència al joc de pilota inventat per Benítez- és l'empatia amb les víctimes. “No estem parlant del franquisme sinó d'ara. Aquests xavals podien ser jo mateix”, explica.