París contempla posar fi als cotxes de gasolina el 2030

La ciutat proposa grans restriccions després dels Jocs Olímpics del 2024

L'alcaldessa, Anne Hidalgo, subratlla que no s'ha pres cap mesura de prohibició

zentauroepp13626822 an aerial picture taken aboard an helicopter on july 20  201171012104516

zentauroepp13626822 an aerial picture taken aboard an helicopter on july 20 201171012104516 / BORIS HORVAT

2
Es llegeix en minuts
EVA CANTÓN / PARÍS

La capital francesa segueix la seva croada contra el trànsit rodat responsable dels alts nivells de contaminació que pateix. L’Ajuntament de París encapçalat per Anne Hidalgo va anunciar ahir que es planteja el final de la circulació dels cotxes de gasolina a l’horitzó del 2030. La mesura, segons va explicar el responsable municipal de Transports, Christophe Najdovski, pretén convertir París en una ciutat neutra en emissions de carboni a mitjà i llarg termini. És una proposta que haurà d’examinar el consell municipal a finals de novembre i que, per ara, no inclou la paraula prohibició.

El pla actualment en vigor destinat a millorar la qualitat de l’aire expira el 2020 i per renovar-lo l’equip d’Hidalgo ha optat per incorporar al futur document els objectius fixats a escala nacional pel titular d’Ecologia, Nicolas Hulot. El ministre va avançar el juliol passat l’objectiu del Govern d’impedir la comercialització dels vehicles més contaminants d’aquí al 2040, incloent-hi els cotxes amb motors dièsel i gasolina. Tot indica que París vol liderar el compliment d’aquesta meta. «No podem esperar més», va ressaltar Najdovski.

El responsable municipal va considerar que l’evolució del mercat de l’automòbil i l’orientació del sector cap al cotxe elèctric porten a la conclusió que el final dels vehicles de motor tèrmic és «absolutament realitzable». Igual que Hulot, va justificar els seus objectius tant pel gir de la indústria de l’automòbil com per una qüestió de salut pública. «Es tracta de planificar a llarg termini amb una estratègia que pretén reduir les emissions d’efecte hivernacle», va recalcar.

Hidalgo ha volgut deixar clar que en el nou pla sobre clima i energia «no hi figura cap mesura de prohibició o de sanció». «La ciutat ha decidit invertir en el desenvolupament d’alternatives i el reforç de les ajudes financeres perquè particulars i professionals comprin vehicles nets», va indicar a Twitter.

Ciutat sense cotxes

Notícies relacionades

Des de la seva arribada a l’ajuntament, el 2014, Anne Hidalgo s’ha marcat com a objectiu fer de la capital francesa una ciutat sense cotxes. El seu full de ruta per aconseguir-ho contempla diverses fases. La primera va començar el mes de setembre del 2015 amb la prohibició de circular a camions i autocars matriculats abans de l’octubre del 2001. Des de l’1 de juliol del 2016 tampoc ho poden fer de dilluns a divendres els cotxes amb una vinyeta que els assenyali com a vehicles contaminants i el 2020 només estaran permesos els que responguin a exigents criteris en matèria de pol·lució. Els cotxes amb motors dièsel estaran vetats el 2024.

La batalla contra el cotxe inclou també una gradual conversió de carrers en zones exclusives per a vianants i l’augment d’espai per a les bicicletes. Hidalgo vol que en tres anys el carril bici passi dels 700 quilòmetres actuals a 1.400. A més, és partidària d’augmentar la freqüència dels dies sense cotxes. Aplaudides per les associacions ecologistes, les mesures de l’alcaldessa posen en peu de guerra nombrosos professionals. No hi ha cap taxista a París que aplaudeixi Hidalgo. 

Oxford veta gasolina i dièsel del centre

Oxford serà la primera ciutat a prohibir els cotxes de gasolina i dièsel al seu centre històric -que gira al voltant de la coneguda universitat- i d'<strong>anar més enllà dels plans mediambientals britànics</strong>, segons un pla municipal que serà sotmès a consultes fins al 26 de novembre. Mentre<strong> Londres s'ha limitat a gravar amb un impost els vehicles més contaminants</strong> que accedeixen al centre, la Zona d'Emissió Zero d'Oxford els prohibirà.