¿Com aconseguir que els nens es mengin la verdura?

Les escoles impulsen cada vegada més l'alimentació saludable, encara que els experts ho veuen encara insuficient

Els pares han d'introduir els nens en la cuina, perquè, "d'aquesta manera, ho provaran i menjaran de tot"

zentauroepp8939593 el  dia  por  delante   ocio infantil d a por delante  foto 171011204324

zentauroepp8939593 el dia por delante ocio infantil d a por delante foto 171011204324

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez / Barcelona

Si hi ha nens que s'alimenten només a base de pasta, pizza, brioixeria i entrepans -aliments que, si es converteixen en diaris, acaben contribuint a augmentar l'obesitat infantil- «és perquè això és més còmode per als seus pares: s’estalvien haver de cuinar, eviten haver de pensar cada dia els menús i, sobretot, eludeixen discussions amb els seus fills quan aquests no volen menjar-se la verdura o el peix».

La reflexió és d’Eulàlia Fargas, cuinera, nutricionista, mare i fundadora també de l’escola de cuina que porta el seu nom, situada al Mercat de la Boqueria de Barcelona. Per l’escola passen cada any alguns centenars d’escolars. El centre va néixer fa 15 anys per cobrir un buit que Fargas considera determinant, «la necessitat de donar una bona educació alimentària».

«Si un nen només menja pasta i botifarra és perquè hi ha un adult que l’hi posa a taula», prossegueix l’educadora, que està convençuda que la millor manera que un menor provi nous aliments és «fent, per exemple, que els cuini ell mateix».

«Si els pares fan partícips els seus fills de l’activitat de cuinar, si aquests nens ajuden en la preparació d’un plat, segur que després se’l menjaran, sigui la verdura que sigui o el peix que sigui», argumenta. «Jo he vist, aquí a l’escola, nens provant per primera vegada unes figues o un caqui i sorprendre’s de com eren de gustosos», exclama. Alguns possiblement ni sabien que aquestes fruites existissin.

Les escoles ja fa anys que treballen perquè els alumnes adquireixin coneixements i hàbits d’alimentació saludable. Ho fa mitjançant protocols, guies i pautes elaborats en coordinació entre les conselleries d’Ensenyament i Salut o promoguts per entitats com la Fundació SHE, liderada pel doctor Valentí Fuster. «És un dels continguts que es tracten en àrees com l’educació física i, de forma transversal, quan s’aborden temes d’autonomia personal», indiquen fonts d’Ensenyament. A més a més, en col·laboració amb la Conselleria d’Agricultura, «també es porten a terme campanyes per fomentar el consum de fruita», afegeixen.

Notícies relacionades

«És cert que les escoles cuiden cada vegada més aquest aspecte i que cada vegada hi ha més pares conscienciats, però també és cert que l’alimentació encara és un tema secundari, que costa molt introduir canvis», lamenta Fargas, que recorda els efectes que el sobrepès i l’obesitat tenen en la qualitat de vida de les persones i els costos que causen al sistema sanitari. «Hauria de ser un assumpte estratègic i, en canvi, s’ha deixat gairebé sempre en mans del màrqueting i la publicitat», denuncia.

«Al buscar escola, els pares haurien de saber si el col·legi té un hort escolar, perquè això significa que allà hi ha una preocupació per l’alimentació», diu.