Fans de l'escola innovadora

«Els professors estan àvids per aprendre sobre nous mètodes d'ensenyament», diu una experta

Un guru de la renovació penja aquesta setmana el cartell de complet en una xerrada a Barcelona

zentauroepp40219804 innovacion educativa170922200320

zentauroepp40219804 innovacion educativa170922200320 / Mireia Reynal

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez / Barcelona

Van convocar només a través de les xarxes socials i en menys de 48 hores van haver de penjar el cartell de complet, perquè havien omplert l’aforament. Els organitzadors de la conferència que dijous passat va oferir a Barcelona el pedagog nord-americà David Johnson, un dels referents mundials en aprenentatge cooperatiu, no esperaven, gens ni mica, l’èxit de convocatòria que va tenir la xerrada, centrada en un assumpte tan específic (i fins fa poc tan absolutament oblidat) com el de l’educació. 

Desenes de persones van quedar en llista d’espera i, segons es desprèm de les primeres dades, la intervenció del pedagog 

Johnson la van seguir per internet de manera íntegra més de 400 persones (i fins a 200.000 s’hi van connectar en algun moment de la retransmissió per streaming).

La innovació pedagògica, les noves formes d’ensenyar a partir de metodologies en què l’alumne és partícip actiu en el seu aprenentatge, estan definitivament de moda. 

«La comunitat educativa està àvida de coneixements sobre aquesta matèria i per això les activitats com la de David Johnson tenen tant èxit de convocatòria», afirma Patricia Alocén, directora del departament d’Acció Educativa de la fundació bancària La Caixa. Amb el taller pràctic i la ponència impartits per l’expert nord-americà, l’entitat va inaugurar un nou cicle de conferències, sota l’epígraf (R)evolució educativa.

¿L’interès que va suscitar la conferència de dijous passat és una cosa aïllada, fruit d’un bon màrqueting o del prestigi que tenia la figura del ponent? Sembla que no. «Hi ha efectivament una demanda creixent de formació per part dels professors i dels centres educatius, que estan molt interessats a saber com poden millorar les seves classes», confirma Jaume Ríos, formador i director d’editorial de Teide, una empresaque està produint materials escolars per treballar segons aquestes metodologies innovadores. Ell va ser un dels afortunats que va aconseguir una butaca per escoltar en viu David Johnson.

Famílies convençudes

«Els últims anys, hem detectat que cada vegada sorgeixen més noves necessitats sobre aquest tema, que hi ha una demanda social creixent... I no només entre els docents, sinó també entre les famílies», afegeix Alocén. Sense arribar a l’extrem d’haver-se convertit en tema de conversa en les tertúlies de sobretaula, el cert és que cada vegada hi ha més pares d’alumnes que defensen el nou model, que són verdaders entesos en el treball escolar per projectes, l’aprenentatge per ambients o per experiències i que advoquen decididament  (no només per motius econòmics) per la supressió dels llibres de text i dels deures. 

Notícies relacionades

Prova d’això és, per exemple, l’èxit que tenen en moltes ciutats catalanes, en particular a Barcelona, les escoles que apliquen les noves metodologies a l’hora de la preinscripció escolar. Ser un centre educatiu innovador ha passat a ser, per a molts, un sinònim de qualitat. 

«Això del treball cooperatiu i de la innovació està molt bé, però no veig com ho puc aplicar jo a les meves classes», comentava una professora de Ciències de secundària, en el debat que es va generar després de la xerrada del pedagog nord-americà. «És clar que és necessari un nou statu quo, que afecti tots els agents implicats en l’educació, perquè realment canviïn les coses. És difícil que un professor per si mateix o fins i tot una escola sola aconsegueixi transformar l’ensenyament», va admetre Johnson.