Campanya

Facebook ensenyarà als usuaris d'Espanya a detectar notícies falses

A la part superior del seu mur s'incorpora una eina educativa amb consells per esbrinar-ho

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

Facebook posa en marxa una campanya informativa a Espanya per ajudar els usuaris de la xarxa social a saber detectar notícies falses i mentides a la plataforma.

Durant tres dies, els usuaris veuran a la part superior del seu mur de Facebook una "eina educativa" en què se'ls ofereixen consells per detectar si una informació és falsa i així evitar-ne la propagació.

Investigar la font de què procedeix la informació, fixar-se en la URL de la notícia, cotejar altres articles sobre l'assumpte d'actualitat tractat o fins i tot prestar atenció a la gramàtica utilitzada són alguns dels consells de Facebook.

"És important que els usuaris disposin del context, tinguin elements informatius per prendre decisions informades i es plantegin què llegeixen, en quina font d'informació confien i el que comparteixen amb els altres", ha explicat a Efe la portaveu de Facebook Tessa Lyons-Laing.

Frenar les falsedats

Aquesta campanya, que la companyia nord-americana va començar a posar en marxa en altres països la primavera passada, és una de les mesures adoptades per la xarxa social fundada per Mark Zuckerberg per frenar la disseminació de notícies falses.

"Ens estem prenent aquest assumpte molt seriosament perquè sabem que la gent vol trobar informació veraç a Facebook. (...) També som conscients que és necessari un esforç a llarg termini perquè a mesura que avancem en la contenció de la proliferació de notícies falses, els que tracten de difondre-les ajusten les seves tècniques per seguir fent-ho", ha reconegut Lyons-Laing.

L'executiva ha recordat que, a més de la campanya per promoure la responsabilitat individual dels usuaris a l'hora de compartir informacions als seus murs, Facebook intenta combatre la desinformació frenant els seus incentius econòmics, perquè estan convençuts que la principal motivació per a la seva creació és financera.

En paral·lel, desenvolupament de productes 

Així mateix, l'executiva ha assegurat que la companyia està desenvolupant productes per detectar aquesta mena d'informacions i impedir que ocupin un lloc destacat als murs dels usuaris.

L'abril passat, Facebook reconeixia que les notícies falses són "un gran problema" per a la plataforma.

Notícies relacionades

"Estem mirant d'assegurar-nos que el bon periodisme i els continguts rellevants creixin a la plataforma, a la vegada que procurem que els dolents, no només les notícies falses, també el sensacionalisme i el 'clickbait', no ho facin", va dir llavors el responsable del mur de la xarxa social, Adam Mosseri.

Per Facebook, una notícia falsa és "aquella informació dissenyada perquè es confongui amb una notícia legítima però que és intencionadament enganyosa", en paraules de Mosseri.