Aquest dimarts

El Congrés debatrà passar de quatre a nou anys la pena per omissió d'auxili a la carretera

La intenció és unificar la valoració d'imprudència greu, perquè ara és el jutge qui decideix

zentauroepp33143843 bicicletas170912200256

zentauroepp33143843 bicicletas170912200256 / Sxenick

2
Es llegeix en minuts
Europa Press / Madrid

El Ple del Congrés decidirà aquest dimarts si tramita una proposició de llei orgànica del PP amb què es vol modificar el Codi Penal i ampliar dels actuals quatre anys fins als nou les penes de presó en cas d'imprudència greu davant els atropellaments de ciclistes, considerant entre elles l'omissió d'auxili a la carretera.

La intenció d'aquest text és unificar la valoració d'imprudència greu en un accident de trànsit, perquè, ara, és el jutge de forma individual qui decideix si la imprudència és greu, menys greu o lleu, d'acord amb les circumstàncies concurrents en el fet.

Així, amb el nou text registrat, qualsevol conducció que atempti contra la integritat de les persones, cometent un delicte contra la seguretat viària per excés de velocitat o quan es fa sota la influència de drogues o de l'alcohol, "sempre" serà imprudència greu i "no hi haurà marge d'interpretació".

Per una altra banda, obre la possibilitat de permetre al jutge que pugui elevar la pena per sobre del màxim actual en els casos d'imprudències greus amb resultat de diverses víctimes, de forma que en el supòsit d'un conductor que com a resultat d'un atropellament a un grup de vianants o ciclistes causi diversos morts, se li pugui imposar una pena de fins a nou anys de presó, davant la legislació actual que estableix una condemna màxima de quatre anys de presó.

Es pena l'abandonament en cas de mort

Aquesta proposta també introdueix l'eliminació de la regla per la qual amb el Codi Penal actual, quan un conductor comet un delicte contra la seguretat viària que a més produeix resultats lesius o mort, només és castigat per la infracció més greu. Amb la reforma, es possibilitaria que totes les infraccions del conductor prèvies a l'accident es puguin sancionar de forma independent, i permetria una pena més elevada si concorren les circumstàncies per fer-ho.

També s'introdueix el delicte d'abandonament del lloc de l'accident quan hi hagués previsiblement víctimes greus o mortals. Es pena, a més, l'abandonament encara que el conductor implicat no pugui fer res per la víctima que hauria mort i per tant no pugui socórrer-la, al considerar que es tracta d'una conducta dolosa i independent del delicte imprudent previ. Se sanciona així la maldat intrínseca a l'abandonament de qui sap que deixa enrere algú que podria estar lesionat o fins i tot mort.

Reivindicació dels ciclistes

Notícies relacionades

El secretari general del Grup Popular al Congrés, José Antonio Bermúdez de Castro, ha assenyalat que aquesta norma és "una demanda" dels ciclistes a què responen els populars amb l'objectiu de "protegir" els usuaris de la bicicleta i els vianants i, al seu torn, "conscienciar" la societat "sobre la prudència en la conducció i el respecte als ciclistes".

Bermúdez de Castro s'ha mostrat confiat que la seva formació compti després del debat amb el suport de la majoria dels grups a la Cambra, amb l'objectiu que aquesta mesura tiri endavant com més aviat millor.