Un salt a la secundària encara més difícil

Els alumnes del col·legi Els Pinetons de Ripollet demanen un institut escola per poder seguir a l'ESO amb el mateix mètode de primària

zentauroepp40070922 ripollet inicio del curso escolar en la escola pinetons de r170916182609

zentauroepp40070922 ripollet inicio del curso escolar en la escola pinetons de r170916182609 / Nuria Puentes

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez / Barcelona

El primer dia de classe, dimarts passat, la façana del col·legi Els Pinetons de Ripollet (Vallès Occidental) va aparèixer coberta de globus verds, el color de l’escola. Pares, mares i alumnes amb la samarreta groga –que va caracteritzar les marees en contra de les retallades pressupostàries fa uns anys– van voler reclamar així la conversió d’Els Pinetons en un institut escola. «Estava previst quan es va inaugurar el col·legi, però després l’Administració va canviar d’idea i es va quedar en centre d’educació infantil i primària», explica Vanessa Raja, portaveu de l’associació de famílies (AFA) del centre.

La reivindicació té un propòsit de pes, asseguren els progenitors: Els Pinetons és una escola en la qual els alumnes aprenen a través d’ambients, participant en projectes col·lectius i aportant la seva opinió a través d’assemblees. «Quan els estudiants acaben la primària, no existeix cap centre públic a Ripollet on puguin seguir aprenent de la mateixa manera», lamenta Raja. Si el salt a l’ESO ja és complicat per si mateix (pel canvi que suposa en les rutines de l’alumne), «en el cas dels nostres encara és més difícil, perquè entren en un model d’ensenyament completament diferent del seu». 

A més, afegeix la portaveu, «els tres instituts públics que hi ha a Ripollet estan, tots ells, saturats, a punt de la massificació, i així la possibilitat que Els Pinetons es convertís en institut, fins als 16 anys, permetria reduir la pressió que pateixen els altres tres centres».

L’escola, segons sostenen els pares, és, amb més de 700 alumnes matriculats, una de les públiques més grans del Vallès Occidental. «Amb la creació d’un institut es podria donar cabuda a l’alt volum d’alumnes de l’escola que en els pròxims anys accediran als estudis de secundària», argüeixen. 

Les famílies admeten, no obstant, que el projecte d’ampliació a institut escola només ha de superar un escull: el pressupostari. «Hi ha terrenys suficients per créixer, hi ha voluntat política al poble, només falten els diners, que els hauria de posar la Generalitat», indica Raja.

Notícies relacionades

I són conscients que, malgrat tot, hi ha un altre col·legi al mateix municipi, El Martinet, que també treballa amb metodologies innovadores, i que també reclama des de fa temps un institut escola, justament pels mateixos motius, el pedagògic i el de la massificació. 

Aquest curs 2017-2018, la Conselleria d’Ensenyament ha posat en marxa sis nous instituts escola a tot Catalunya. Tres d’ells estan en barris vulnerables de la ciutat de Barcelona (Antaviana, El Til·ler i Trinitat Nova) i els altres tres són fruit de la remodelació de centres ja existents a Gavà (Baix Llobregat), Tarragona i Lleida.