Anar al contingut

PRIVACITAT A INTERNET

Facebook sap molt més de tu del que et podies imaginar

La xarxa social de Zuckerberg analitza la navegació dels seus usuaris fins a extrems tan íntims com les malalties que pateixen i la seva orientació sexual

Carmen Jané / Barcelona

  / REUTERS / STEPHEN LAM

"Visites de Madrid al cel". Amb aquest nom, els tècnics de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, ubicada al barri de Salamanca, a Madrid, han aconseguit desentranyar com obté i processa Facebook la informació més sensible dels seus usuaris, segons revela la resolució de 93 pàgines que han elaborat per justificar les sancions a la multinacional, en total la més elevada que ha imposat l'agència espanyola i la més alta que ha rebut la companyia de Mark Zuckerberg per part d'una autoritat europea.

Amb un ordinador camuflat perquè no pogués ser vinculat a l'agència, els tècnics de l'AEPD van crear un perfil personal i una pàgina d'una empresa fictícia i van intentar contractar publicitat per a ella. I a partir d'aquí, van comparar les dades de segmentació que oferia la contractació d'anuncis amb la informació que voluntàriament els demanava Facebook com a usuari particular. I van descobrir el que pot comprovar qualsevol usuari avançat: que les opcions de segmentació són molt més grans del que ofereix simplement omplir en el perfil.

Els tècnics de l'AEPD denuncien situacions com que Facebook permet seleccionar públics objectius i registrar usuaris "a partir dels 13 anys" sense consentiment patern i quan la xarxa només admet teòricament usuaris a partir dels 14; segons la seva situació sentimental o personal (incloent-hi si hi ha "companys de pis"), segons el seu nombre de fills i edat (afinant a "preescolar", "preadolescents"...) o els seus interessos, entre els quals s'inclou la filiació política, una dada que la legislació espanyola considera "sensible" i que exigeix un consentiment especial. Aquí, segons l'auditoria, es pot indicar que s'és "feixista", simpatitzant de la "Falange Española" i fins i tot de la "supremacia blanca". O es pot definir que tens interès en "obesitat", "diabetis melitus", "sida" o si has seguit un tractament per combatre el VIH. I en el cas dels EUA, afinar segons la religió o la minoria ètnica.

Classificacions poc transparents

Per aconseguir-ho, se suposa que la xarxa social utilitza les opcions de classificació que ofereix als usuaris en el perfil, tal com assegura l'empresa en les seves al·legacions. No obstant, els tècnics de l'agència van comprovar que podia quedar associada a un perfil una orientació sexual concreta sense que l'usuari ho pogués evitar. En aquest cas van provar què passava si es navegava per pàgines gais sense especificar que s'era homosexual i van descobrir que la xarxa social classificava aquest usuari en aquell patró automàticament.

És més, encara que l'internauta marqués en les preferència d'anuncis l'opció que no volia rebre publicitat relacionada amb la seva navegació en altres pàgines d'internet, Facebook l'ignorava perquè l'opció es tornava a activar quan es refrescava la pàgina, segons l'auditoria de l'agència. I la companyia tampoc esperava que es completés el registre d'usuari per llançar el primer anunci.

I és que Facebook no només permet segmentar anuncis per a aficionats al zumba, al ioga, als tatuatges o als perfums, a un tipus de menjar, a algú que hagi comprat joieria o ulleres de sol, que tingui amics que s'hagin casat fa poc, que sigui el seu aniversari ben aviat, que "estiguin lluny de la família" o que hagin viatjat a un llac. A més, dona xifres. Per exemple, segons Facebook, 22.737.268 dels usuaris han tornat de viatge durant l'última setmana. O 34.799.309 s'han fet la manicura o estan interessats a fer-se-la.

I tot això no s'esborra de manera automàtica i immediata si l'usuari es dona de baixa. Facebook guarda la informació, diuen, durant almenys dos anys per "seguretat", al·lega. 

Europa també investiga

El malson legal de Facebook davant les autoritats de protecció de dades ni és nova ni s'acaba aquí. D'una banda, la xarxa social ja ha anunciat que recorrerà la sanció espanyola, però no ha especificat si davant la mateixa Agència Espanyola de Protecció de Dades o davant la Sala Contenciosa Administrativa de l'Audiència Nacional. I de l'altra, perquè més agències europees de protecció de dades mantenen la mateixa línia d'actuació que l'espanyola, com ja van anunciar el mes de maig passat. En concret, Bèlgica, França, Holanda i el 'land' alemany d'Hamburg li han fet saber que consideren que la seva jurisprudència també els afecta.

A França, la CNIL li va imposar una multa de 150.000 euros el 16 de maig passat, i l'empresa tenia quatre mesos per recórrer-la. Bèlgica li ha fet diverses advertències, incloent-hi una amenaça de multa de 250.000 euros, i manté oberts diversos procediments contra la companyia que han portat a una demanda que han de resoldre el Tribunal de Primera Instància de Brussel·les el 12 d'octubre vinent. Holanda i Hamburg segueixen investigant i encara no s'han pronunciat.

Paral·lelament, la Comissió Europea ja va multar també Facebook amb 110 milions per donar dades enganyoses sobre l'operació de compra de Whatsapp. I diverses agències, entre elles l'espanyola, encara mantenen obertes les investigacions sobre si hi va haver transvasament de dades entre usuaris de Facebook i Whatsapp quan es va produir la compra de l'empresa de missatgeria instantània i s'esperen les seves resolucions ben aviat. 

0 Comentaris
cargando