NOVES VIES D'ENTRADA

De la pastera a la moto-taxi

Les motos aquàtiques o fins i tot les planxes de surf es reinventen a l'Estret com a via d'entrada d'immigrants

El sistema, el doble de car que una pastera, comporta a més per primera vegada l'arribada de nenes soles

fcosculluela39872049 tabla170902192956

fcosculluela39872049 tabla170902192956

2
Es llegeix en minuts
Julia Camacho / Sevilla

Fan falta només 15 minuts, i ni tan sols coneixements mínims de navegació. Les motos aquàtiques s’han consolidat aquest estiu com el sistema més fàcil i ràpid perquè les màfies que trafiquen amb immigrants salvin els 14,4 quilòmetres de l’Estret de Gibraltar. Enrere queden les barques de fusta on s’amuntegaven els migrants a la recerca d’un futur millor. Ara, els que es juguen la vida prefereixen vehicles més potents, encara que tampoc fan fàstics a les planxes de surf, els patins de mar a pedals o els caiacs. Qualsevol alternativa que es pugui confondre amb una embarcació d’oci i que passi desapercebuda a les càmeres de vigilància que blinden la costa.

Les forces de seguretat van detectar aquests vehicles fa ja alguns anys. Era l’època en què abundaven les barques inflables de joguina que els immigrants compraven en comerços del Marroc per aventurar-se en grup i esquivar les màfies. Les motos eren una via més, encara que es tractava d’una cosa esporàdica. Res veure amb la proliferació detectada aquest estiu. La delegació del Govern a Andalusia va xifrar a mitjans d’agost en 120 els immigrants arribats així el 2017, sobretot des de l’inici de l’estiu, enfront dels 15 de tot el 2016.

La ‘porta’ de Ceuta

Ceuta el flux ha sigut fins i tot més alt, i s’ha convertit ja en la principal via d’accés a la ciutat autònoma. Només el dia 9 d’agost es van localitzar 12 persones, entre elles una dona embarassada. Havien sigut abandonats enmig d’un fort onatge en una platja del barri de Benzú, on els banyistes van rescatar-ne 11. L’últim va morir ofegat.

Les motos travessen l’Estret en a penes 15 minuts, donant molt poc marge a les forces de seguretat que, una vegada les albiren, no tenen ni tan sols temps de mobilitzar una patrullera. Les tres motos amb què el Servei Marítim de la Guàrdia Civil patrulla des de principis d’agost es revelen escasses.

Llançats a l'aigua

El degoteig de motos és ja un autèntic maldecap per a la Guàrdia Civil, donat que els pilots que les condueixen no tenen manies a l’hora de llençar a l’aigua els immigrants perquè siguin els estiuejants els que facin el rescat mentre ells tornen a tota velocitat a la costa africana. El mateix procediment al qual recorren si són interceptats, donat que els agents han d’optar per perseguir-los o rescatar l’immigrant.

Notícies relacionades

Els traficants, la majoria joves marroquins, arriben a transportar fins a tres immigrants al mateix temps. En ocasions el viatge, amb un cost que duplica el de la pastera perquè té més probabilitats d’èxit (4.000 o 6.000 euros davant dels 2.000 euros de passar en barca), serveix també per passar haixix adossat a la moto o bé a l’armilla salvavides de l’immigrant.

El Govern alerta que aquest sistema és el preferit per portar a la península nens i adolescents: 87 dels 120 interceptats. Destaquen dos perfils inexistents fins ara, les nenes no acompanyades, i menors marroquines. Moltes famílies del nord africà busquen donar més oportunitats als seus fills i troben en les motos la via perfecta i segura.