corredor mediterrani

Una nova via de l'AVE reduirà a dues hores el trajecte entre València i Barcelona

Foment anuncia que les obres començaran el 2019 però el ministeri no ha precisat el calendari de la seva finalització

fcosculluela35065826 barcelona     11 08 2016    sociedad         l neas del ave 170705125710

fcosculluela35065826 barcelona 11 08 2016 sociedad l neas del ave 170705125710 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
NACHO HERRERO / VALÈNCIA

Un mes després que el Ministeri de Foment es comprometés a reduir en mitja hora, fins a 2 hores i 45 minuts, el trajecte en tren Barcelona-València a final del 2018, el ministre Íñigo Gómez de la Serna va anunciar ahir una altra rebaixa per cobrir el trajecte, fins a quedar en dues hores (hora i mitja a Castelló i tres a Ala-cant). Això sí, a diferència del que va passar fa quatre setmanes, ara sense compromís sobre la data.

    En una visita a Castelló per explicar les noves actuacions del corredor mediterrani, De la Serna va anunciar que es construirà una segona plataforma d’ample internacional per cobrir els 62 quilòmetres entre aquesta ciutat i València, i que conviurà amb l’actual, a la qual s’ha afegit recentment un tercer fil o raïl, si bé encara no està homologat. El projecte costarà 1.170 milions i començarà a executar-se a finals del 2019, d’aquí més de dos anys. No va donar termini de finalització.

TÚNEL SENSE DATA / En algun tram de la nova plataforma els trens podran arribar a velocitat d’AVE, fins a 350 quilòmetres per hora, fet que explica la notable reducció de temps. Per complir els horaris de connexió promesos amb València i Alacant també haurà d’estar acabat el túnel passant de la capital valenciana, aprovat fa poc però també sense data d’execució.

En el cas de la reducció horària anunciada al juny per Julio Gómez-Pomar, secretari d’Estat d’Infraestructures, que rebaixarà en mitja hora les tres hores i quart actuals de l’Euromed entre València i Barcelona, l’explicació estava a col·locar ample internacional a les dues vies actuals entre Castelló i Vandellòs (Baix Camp) i a acabar la instal·lació de l’ample ibèric en el tram entre Vandellòs i Tarragona.

La multiplicació de les promeses governamentals sobre les obres del corredor mediterrani s’ha produït després que l’Associació Valenciana d’Empresaris, que exerceix de lobby per accelerar la infraestructura, confirmés al maig la convocatòria d’un acte a Madrid el 3 d’octubre per reivindicar l’obra. L’entitat fa mesos que està organitzant actes a totes les comunitats per on passa el ramal mediterrani per mantenir la pressió i ho ha fet amb el significatiu suport de Juan Roig, propietari de Mercadona.

Notícies relacionades

VUIT ANYS PERDUTS / A més de reduir el temps de viatge dels trens de passatgers, la plataforma alleujarà la congestió que des de fa anys es denunciava que hi havia al País Valencià, i ho farà tornant al pla original que el Govern de Mariano Rajoy va canviar per reduir costos. María José Salvador, consellera de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori, es va mostrar satisfeta per l’anunci i perquè el ministeri «reconegui errors», encara que va apuntar que s’ha perdut molt temps.

«El tercer fil no era la solució, era una fórmula que no resolia el coll d’ampolla entre València i Castelló i, per això, vam demanar des del primer moment la doble plataforma», va explicar. Salvador va lamentar que «s’han perdut gairebé vuit anys per tornar a la solució inicial».