seguretat viària

Un de cada quatre passatgers no es corda el cinturó als seients de darrere a les autopistes

Un estudi d'Abertis detecta que un 5% dels conductors consulten el mòbil al volant

L'empresa recorda que les distraccions i l'excés de velocitat són la primera causa d'accidents

jgblanco8306540 vallcarca 5 6 2008 los mossos d esquadra realizan controles 170704133830

jgblanco8306540 vallcarca 5 6 2008 los mossos d esquadra realizan controles 170704133830 / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
ALBERT SEGURA / GRANOLLERS

La majoria de les persones es consideren bons conductors, malgrat que molts consulten els missatges de WhatsApp mentre estan al volant o han superat la velocitat permesa per, per exemple, avançar. Un estudi de la companyia Autopistas, del grup Abertis, posa de manifest que aquests elements són freqüents en els accidents. Però no hi ha imprudències només per part dels conductors, també n’hi ha dels acompanyants, perquè es calcula que el 21,3% dels passatgers que van als seients posteriors dels cotxes no es corden el cinturó a l’autopista.

    L’estudi, el primer observatori sobre comportament dels conductors a la xarxa d’Autopistas, ha analitzat la conducta d’uns 60.000 conductors en el recorregut de l’AP-7 que va de Salou a Puçol, un tram de dos carrils que, asseguren, és representatiu de la xarxa d’autopistes d’Espanya. S’hi ha pogut comprovar que l’ús del cinturó sovint es deixa de banda quan es passa al seient de darrere, un element de seguretat que permet reduir a la meitat el risc de mort en cas d’accident, xifra que arriba al 70% en el cas de l’ús de sistemes infantils d’ancoratges de seguretat.

    «Hem detectat conductes que els conductors han de reconèixer i per les quals han de prendre mesures de control per millorar la seguretat», va destacar ahir la cap del Centre de Seguretat Viària d’Autopistes, Cristina Zamorano.

VELOCITAT I MÒBIL

Un altre dels elements a tenir en compte és la velocitat, i és que, si bé l’estudi apunta que la mitjana dels conductors no solen superar la màxima permesa (tan sols el 38% de turismes circulen lleugerament per sobre), l’excés de velocitat està present en el 30% dels accidents mortals. De la mateixa manera, un altre dels pitjors errors són les distraccions. «L’ús del mòbil mentre conduïm eleva el risc de patir un accident, i es calcula que en el 90% dels sinistres les distraccions són presents», va manifestar Zamorano. Concretament, el 5% dels conductors analitzats ha fet ús del telèfon mòbil mentre conduïen, també en moments d’especial perill, com ho són els avançaments, on s’ha de tenir especial atenció als altres conductors i a la carretera.

Notícies relacionades

    Canviar bé de carril també és un tema pendent, ja que el 39,6% dels conductors no assenyalen els avançaments, mentre que el 49,7% tampoc indiquen res al tornar al seu carril. Un altre element a considerar és la distància de seguretat, bàsica per respondre davant una frenada inesperada.

    Paral·lelament, la companyia ha iniciat aquest mes una campanya sobre la seguretat quan un vehicle queda avariat a la carretera. Se senyalitzaran els plafons digitals de les autopistes i es distribuirà un kit de seguretat amb una armilla, una llum senyalitzadora i un cotxe de joguina per als més petits.