INFORME

La Generalitat denuncia el "deficient" ritme d'execució de les infraestructures de l'Estat

Rull critica que Rajoy només compleix el 31% d'inversió en carreteres i el 26% en trens

fcosculluela35782856 barcelona 04 10 2016 reunion del consell executiu del govern161020154840

fcosculluela35782856 barcelona 04 10 2016 reunion del consell executiu del govern161020154840 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts

El conseller de Territori, Josep Rull, ha denunciat aquest dimarts el "deficient" ritme d'execució de les infraestructures de l'Estat a Catalunya, i ha qualificat de "ridícul" el nivell d'execució de determinades obres, algunes de les quals acumulen 22 anys de retard.

Després de la reunió del Govern, en què ha presentat un informe sobre l'estat de les infraestructures a Catalunya, Rull ha explicat que obres com els accessos ferroviaris i viaris al port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat formen part del Pla Delta de l'any 1995, quan Josep Borrell era ministre de Foment.

Rull ha explicat que l'Estat ha executat el 31% del previst a la xarxa viària catalana entre el 2005 i el 2012, i el 26% en matèria ferroviària, mentre que la Generalitat en el mateix període ha executat el 69% en xarxes viàries i el 87% en matèria ferroviària.

Rull ha dit que és "esgotador" haver de fiscalitzar constantment el que no depèn de la Generalitat i que gasten massa "energies i temps" a estar a sobre de l'Administració de l'Estat perquè compleixi els seus compromisos, i ha assegurat que el president del Govern central, Mariano Rajoy, "no té credibilitat" respecte als compromisos que ha adquirit.

PARALITZADES

En matèria de carreteres, el conseller ha denunciat la duplicació de la N-2 entre Maçanet de la Selva i Sils (Girona), que va començar l'any 2006 i es preveu que s'acabi el 2019. "Tretze anys per executar un tram de carretera de 4,7 quilòmetres i 45,3 milions d'inversió", ha dit.

La B-40 està acabada en dos trams, Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa, però la connexió Olesa-Viladecavalls, que es va reprendre el 2016, es preveu que s'acabi l'any 2020.

Rull també ha explicat que la connexió entre la A-2 l'AP-7, una actuació de 2,4 quilòmetres que el Govern central va firmar l'any 2005, amb obres adjudicades el 2007, està parada.

Les obres de la variant de Vallirana van començar l'any 2004, s'han parat diverses vegades i la posada en servei d'aquest tram es preveu per a l'any 2019, fet que suposa "acabar un tram d'autovia de només 2,4 quilòmetres amb un ritme d'execució de 160 metres a l'any".

Rull ha criticat el retard en les obres del col·lector Prim, les de l'estació de la Sagrera i les de Sant Andreu Comtal, amb una primera actuació que es preveia licitar l'any 2012, amb un termini d'execució de 13 mesos, encara que, finalment, es va licitar el 2015 i les obres es reprenen ara i el termini d'execució per al conjunt del projecte és de tres anys, tal com ha anunciat avui el ministre de Foment.

Sobre l'estació de la Sagrera, ha dit que el conveni original es va firmar l'any 2002 i Adif va executar les obres el 2010, però estan parades des del 2014 i fins ara només se n'ha executat el 21% i la previsió és reprendre els treballs passat l'estiu.

EL DRAMA DE RODALIES

Del pla de Rodalies 2008-2015 de 4.000 milions, se n'ha executat un 13,5%, i dels 306 milions del Pla d'actuacions prioritàries 2014-2016, se n'ha executat un 8%, segons ha denunciat Rull, que també reclama l'accés ferroviari a la T-1 o el desdoblament de la R-3.

Sobre el corredor mediterrani, Rull ha esmentat entre les actuacions pendents els accessos ferroviaris i viaris al port de Barcelona, obres que havien de començar el 2008 i acabar el 2012 i que, actualment, estan parades.

També estan pendents de finalitzar les obres de duplicació del tram Vandellòs-Tarragona, que van començar l'any 2000 i ara està previst acabar-les el 2018.

Notícies relacionades

Rull ha criticat que han sigut 18 anys per fer 44 quilòmetres, amb un ritme d'execució mitjà de dos quilòmetres per any, i ha denunciat que l'adaptació de l'ample internacional entre Castelló i Vandellòs i entre Vila-seca i Castellbisbal té un retard mínim de cinc anys.

El conseller ha dit que el calendari d'obres de la Generalitat és "antic i ple de compromisos ajornats" i que "determinades fotos es poden evitar" quan els nivells d'incompliment són tan alts, de manera que ha demanat "prudència i austeritat a l'hora de fer gesticulacions".