RÀNQUING GASTRONÒMIC CONTROVERTIT

Carta de desamor a TripAdvisor

vvargas36682465 terrassa 21 12 2016 gastronomia onbarcelona artur mart nez d170614220748

vvargas36682465 terrassa 21 12 2016 gastronomia onbarcelona artur mart nez d170614220748 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Com que regeixen els bons costums, les ruptures amoroses s’han d’escenificar cara a cara, afrontant amb enteresa el mal trago, eludint l’escaqueig, prescindint de cartes, e-mails, whatsaps i similars. I a fe que així li hauria agradat que s’haguessin desenvolupat els esdeveniments a Artur Martínez, el llorejat xef del restaurant Capritx, per posar fi a la seva relació amb TripAdvisor, que mai va demanar i en què se sent atrapat.

Però no, ha hagut d’optar pel fred mètode de redactar una carta de desamor en què reclama un cop més a la web de viatges que el deixi marxar, que deixi de presumir d’aliances quan ell mai li ha jurat amor etern. Martínez sap que, una vegada més, el seu possessiu amant respondrà amb negatives, «excuses i arguments inconsistents». Respostes fútils i potser fins i tot despit, com ha quedat clar cada vegada que el cuiner del local de Terrassa s’autoboicoteja, sentint-se com una dama que llangueix en un matrimoni de conveniència per al qual ningú li va demanar opinió.

«La paradoxa és que jo mai vaig accedir a estar al seu portal ni a respectar cap política. Mai em van preguntar si era del meu interès participar-hi ni vaig omplir un qüestionari que ho autoritzés. No vaig firmar cap document físic o digital autoritzant l’ús de les dades del meu negoci o manifestant la meva voluntat que m’hi incloguessin. ¿Com poden reprotxar-me que no compleixi la seva política?», argumenta el restaurador a la missiva. Les úniques possibilitats per sortir d’aquesta web és si hi ha un traspàs o tanca el local. «I a sobre em van acusar de falta d’ètica en un programa de TV», explica.

Plataforma tirànica

«Les normes deixen clar que es penalitza el restaurador que falseja crítiques a favor seu o que escriu opinions negatives sobre la competència, però no diu res de qui elabora males crítiques de si mateix», diu. I mostra el seu desconcert al constatar que ni tan sols pot editar el seu perfil, «la carta de presentació» amb què es vol mostrar a TripAdvisor. «Vaig canviar el telèfon, en vaig posar un de fals, i vaig modificar horaris; figurava que obríem només els dilluns i de sis a deu del matí; però ja han restaurat la informació», comenta. «¿Qui es pensen que són per decidir per mi?», es lamenta.

Diu que al·lucina per no poder tenir ni tan sols un contacte telefònic amb la web –«només és possible si ets premium i pagues gairebé 50 euros al mes»–, i demana comparar la situació amb altres portals digitals per entendre la magnitud de la tragèdia: «¿Algú s’imagina Spotify o Youtube mantenint un músic que no desitja figurar en els seus llistats?».

Notícies relacionades

Per la seva condició d’estrella Michelin i per la seva estratègia desconcertant per a TripAdvisor, la batalla de Martínez té una sonada repercussió a les xarxes socials, però està lluny de ser l’únic contendent que planta cara al gegant d’internet. Altres xefs de prestigi com Daniele Rossi, de Rasoterra, apel·len al seu dret a donar-se de baixa del servei. «Pot ser que vingui més gent per unes bones crítiques a Trip-Advisor, però no m’interessa aquest perfil baix de client. Jo em quedo amb el del boca a orella, el que amb la seva pròpia experiència convenç algú del seu cercle», descriu.

Martínez, mentrestant, no des­isteix. «Hem passat del lloc 27è al 66è en tres setmanes; ara pujaré unes fotos de plats combinats...», explica. S’aferra a aquesta opció com a única esperança a curt termini, però no dubta que la causa del gremi triomfarà. «Aquesta web i el seu sistema injust han de caure, com ja va passar amb els abusos dels bancs amb les preferents; trigarà 5 o 10 anys, però al final serà així», exposa.