Els autobusos de Madrid se sumen a la lluita contra l'eixarrancament

La flota madrilenya lluirà un pictograma específic per evitar l'anomenat 'manspreading'

TMB prepara una campanya audiovisual per desaconsellar l'ocupació excessiva de l'espai en els seients

zentauroepp34173212 barcelona  06 06 2016  barcelona  reportaje sobre el  manspr170605155537

zentauroepp34173212 barcelona 06 06 2016 barcelona reportaje sobre el manspr170605155537 / AUGUST BL ZQUEZ I RUB

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Els autobusos de Madrid s’uneixen a la campanya contra l’eixarrancament. A partir del pròxim 12 de juny, la flota de busos de la capital portarà al seu interior una nova senyalització informativa dirigida a l’usuari amb normes bàsiques de convivència. Aquests adhesius inclouran per primera vegada un pictograma específic per combatre el 'manspreading', un terme en anglès que denomina la postura de les persones –homes, en la seva gran majoria– que obren excessivament les cames i així envaeixen l’espai dels altres usuaris.

L’anunci de la nova icona informativa, pioner en tot el continent europeu, ja que només existeix una cosa semblant a Nova York i el Japó, coincideix amb una recollida de firmes a Change.org impulsada per Microrelats Feministes, un dels projectes del col·lectiu Dones en Lluita. Per als responsables de la recollida de firmes, l’eixarrancamaent masculí també és una expressió de masclisme. «A les dones, des de petites, ens han ensenyat a asseure’ns amb els genolls ben junts, i ens renyaven si no ho fèiem. A ells, no els deien res», explica la coordinadora de Dones en Lluita, Alejandra de la Fuente, de 22 anys. «Ens hem educat en un heteropatriarcat –continua la coordinadora–, que ensenya als homes que han d’ocupar més espai, començant pels llocs de poder».

NOVA SENYALITZACIÓ

Poc temps després de llançar la campanya, el col·lectiu feminista va rebre una  trucada de l’ajuntament de Madrid. «Ens van dir que estudiarien molt seriosament la nostra petició», afegeix la jove. El que no es podien imaginar és que es prendrien cartes en l’assumpte amb tanta rapidesa.

Fonts de l’autoritat encarregada de la planificació del transport públic a Madrid, Empresa Municipal de Transports (EMT), asseguren que ja estaven treballant en una nova senyalització aprofitant la renovació de la flota (entre el 2016 i el 2018 se substituiran uns 600 vehicles). «La petició de Microrelats Feministes va accelerar el procés iniciat. Teníem molt clar la necessitat d’actualitzar els plafons informatius amb nous comportaments incívics com el manspreading, però també amb altres recomanacions, com fer servir els auriculars per escoltar música a través del telèfon mòbil o no posar els peus sobre als seients», expliquen fonts d’EMT.

Notícies relacionades

   

A BARCELONA

De la Fuente i les seves companyes de l’associació han guanyat una petita batalla. Seguiran lluitant fins que tots els vagons del metro també incorporin el pictograma antieixarrancament i, sobretot, per alliberar d’aquesta desconsiderada postura corporal les dones d’altres ciutats. «El nostre segon objectiu és Barcelona. Llançarem una altra recollida de firmes», avancen. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) abordarà l’eixarrancament en el transport públic a través de la campanya 'Viatja amb Karma', un personatge una mica entremaliat amb aspecte d’àvia que assenyala les infraccions i actituds incorrectes, al amteix temps que reforça comportaments cívics. «L’agència de publicitat està creant el visual per a un plafó publicitari i muntant un vídeo temàtic per viralitzar-lo», conclouen les mateixes fonts, que esperen llançar les pròximes setmanes aquesta nova campanya protagonitzada per Karma.