INFORME DE LA FUNDACIÓ MAPFRE

Només 2 de cada 10 passatgers fan servir el cinturó en els autocars

El percentatge puja al 69% si els conductors avisen que és obligatori portar-los cordats

Anar lligat al seient redueix fins a un 80% el risc de patir lesions o morir

Només 2 de cada 10 passatgers fan servir el cinturó en els autocars

REUTERS / ALBERT GEA

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró
Manuel Vilaseró

Periodista

ver +

La necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat no ha calat entre els passatgers dels autocars tot i ser obligatori i reduir radicalment el risc de mort en cas d'accident. Només un 20% viatgen subjectes al seient, segons un informe de la Fundació Mapfre presentat aquest dijous, el primer dona llum sobre una qüestió que només es posa sobre la taula cada vegada que es produeix un sinistre amb múltiples víctimes.

L'últim es va produir a l'AP-7 a l'alçada de Freginals el 20 de març de l'any passat. Tretze estudiants estrangeres van morir al sortir disparades a la calçada quan va bolcar l'autocar en què viatjaven. Cap d'elles portava posat el cinturó que molt probablement els hauria salvat la vida.

Tant la Direcció General de Trànsit (DGT) com el Servei Català de Trànsit (SCT) van destacar llavors el ‘factor cinturó’ com la probable causa de les morts, però no consta que hagin pres mesures efectives. Trànsit en va anunciar algunes,  però un any després, el 20 de març.

INSPECCIÓ OCULAR  

Molt abans, entre el juliol i l'octubre del 2016, investigadors de la Fundació Mapfre van pujar a 76 autobusos amb cinturons de seguretat instal·lats (només és obligatori que el portin els fabricats a partir del 2007). Sense identificar-se en cap moment, van anar comptant qui el portava i qui no.

El resultat del seu treball és el següent: en el transport de llarg recorregut l'utilitzen un 27% dels passatgers, en el discrecional, el 22%, i en l'interurbà de curt recorregut, pràcticament ningú, el 0,71%. En conjunt l'ús mitjà és l'esmentat 20%.

Els investigadors també van analitzar en 12 autobusos què passa si el conductor recorda als passatgers la seva obligació de lligar-se. El resultat va ser revelador perquè amb aquesta simple mesura el percentatge d'ús es va disparar del 24% al 69%.

CAMPANYA #TEFALTAALGO 

Durant la presentació de l'estudi, la Confederació Espanyola de Transport en Autobús (CONFEBUS) ha anunciat la posada en marxa durant la Setmana Santa de la campanya #tefaltaalgo per conscienciar els passatgers. Diverses companyies d'autocar ja han anunciat la seva participació i el seu compromís de recordar als passatgers l'obligatorietat de la mesura abans d'arrencar.

Notícies relacionades

El cinturó de seguretat redueix entre un 20% i un 80% la probabilitat de patir lesions greus i mortals, segons ha explicat Jesús Monclús, Director de Prevenció i Seguretat Viària de Fundació MAPFRE .

“No hem d'oblidar que no portar el cinturó ens afecta a tots, ja que una persona que surt disparada del seu seient en cas d'accident, per no portar-lo pot impactar contra altres persones que si que el porten i produir-los importants lesions”, ha recordat aquest expert, per a qui “els autobusos no haurien d'arrencar fins a comprovar que tots els passatgers estiguin ben subjectes al seu seient”.