MÉS EXIGÈNCIES

Un any de l'accident de Freginals: La Generalitat augmenta les mesures de seguretat dels autocars

Demana a l'Estat que faci obligatori el sistema que impedeix arrencar el vehicle al detectar alcoholèmia

Un any de l'accident de Freginals: La Generalitat augmenta les mesures de seguretat dels autocars

REUTERS / ALBERT GEA

2
Es llegeix en minuts

El Govern català classificarà els autocars pel seu nivell de seguretat amb un distintiu que es tindrà en compte a l'hora d'adjudicar noves concessions públiques, i també exigirà llistes de passatgers en cada trajecte, com ja es fa per als vols i rutes en vaixell, ha anunciat aquest dilluns el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Aquestes novetats són resultat d'una jornada de treball realitzada al juliol amb el sector --des de les empreses transportistes a sindicats i agències de viatges-- després de l'accident d'autocar de Freginals  Freginals (Tarragona), del qual aquest dilluns es compleix un any.

En roda de premsa, ha explicat la voluntat del Govern de promoure que els vehicles incorporin els últims avenços tecnològics en mesures de seguretat activa --per evitar accidents-- i passiva --per minimitzar els danys en cas de sinistre-- en línies de transport regular i discrecional.

La Generalitat també demanarà al Govern central que faci obligatori que els autocars incorporin el sistema alcolock, que impedeix arrencar el vehicle al detectar alcoholèmia, i que sigui més exigent en la renovació del carnet per a professionals, augmentant la freqüència de renovació i les exigències psicofísiques, així com revisant el contingut de les proves de control perquè no siguin un mer tràmit.

"No és un tràmit, ens va la vida", ha afirmat el conseller d'Interior, Jordi Jané, que ha advocat per controls més rigorosos, i ha anunciat que el Govern intensificarà la inspecció als centres que fan les revisions dels conductors per tenir la seguretat que facin bé la seva feina i no n'hi hagi alguns que siguin un colador, ha dit.

"En alguns centres hi ha sensació ciutadana que és més fàcil renovar que en altres. La revisió ha de ser útil per prevenir accidents, i ha d'expulsar, encara que sigui temporalment, els conductors que per raons físiques o psíquiques no estiguin capacitats per seguir conduint", ha argumentat.

La Generalitat també farà divulgació entre els passatgers perquè es cordin el cinturó; revisarà la informació en els vehicles sobre normes de seguretat i instruccions a seguir en cas d'incidència, i augmentarà les inspeccions de trànsit sobre manipulació del tacògraf i altres elements de control.

CINTURÓ DE SEGURETAT

Totes aquestes mesures són resultat d'una jornada de treball realitzada al juliol amb el sector després de l'accident d'autocar de Freginals.

"El millor homenatge que podem fer a les víctimes és reforçar les mesures de seguretat", ha asseverat Jané, que ha incidit en la importància d'utilitzar el cinturó de seguretat, segons recolzen les dades conegudes en les investigacions del que ha recordat que ha sigut el pitjor accident des que la Generalitat va assumir les competències de trànsit, amb 13 persones mortes i 36 ferides de sis nacionalitats.

Ha sigut contundent: "La majoria de víctimes mortals no portava el cinturó cordat, i la majoria de persones que es van salvar sí. És una dada objectiva, que ens impulsa a tots a reforçar un missatge: a l'autocar també, a l'autocar també s'ha de portar cordat el cinturó sempre".

Notícies relacionades

Ha agregat que els díptics informatius que repartirà la Generalitat en català, castellà i anglès expliquen que portar el cinturó quan un vehicle bolca o fa un gir brusc redueix en un 75% les possibilitats de morir, i sobre el cas de Freginals ha apuntat: "Potser si haguessin portat el cinturó, no estaríem lamentant tantes víctimes".

La flota actual de vehicles de transport per carretera a Catalunya és de 5.500 vehicles i més de 400 empreses dedicades a aquesta activitat, segons les dades del Govern català.