Anar al contingut

Una professora de l'Àrtic, premi Nobel dels mestres del 2017

Maggie MacDonnell treballa en un petit poble d'esquimals amb adolescents en risc d'exclusió

Els seus alumnes treballen per lluitar contra el canvi climàtic i recuperar tradicions del poble inuit, com el caiac

MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / DUBAI

undefined37738260 canadian teacher maggie macdonnell delivers a speech after r170319184713

KARIM SAHIB

La canadenca Maggie MacDonnell (Nova Escòcia, 1980) va ser la guanyadora ahir del premi Global Teacher Prize, també conegut com a Nobel dels mestres, dotat amb un guardó d’un milió d’euros. MacDonnell, que treballa en una petita escola rural de l’Àrtic, haurà de reinvertir l’import del premi en un projecte educatiu, segons estableixen les bases del premi. Aquesta professora de secundària és la tercera persona que aconsegueix la distinció, després de la nord-americana Nancie Atwell, el 2015, i la palestina Hanan al-Hroub, l’any passat.

MacDonnell va aterrar fa sis anys a Salluit, un poble de 1.300 habitants situat al nord de Quebec, al qual només es pot arribar en avió, després d’haver treballat com a voluntària a l’Àfrica. A l’arribar a l’Àrtic es va trobar en un territori inhòspit, «en el qual vivia una comunitat esquimal indígena, els inuit, que arrosseguen un gran pes a l’esquena des de fa generacions», va explicar. Els joves són especialment vulnerables a les dures condicions de vida (a l’hivern no és estrany arribar als 25 graus sota zero) i a les desigualtats econòmiques i socials, que ha provocat la sobreexplotació dels recursos naturals.

«Només els últims dos anys, he vist com una desena de joves se suïcidaven perquè havien desistit de viure. Se n’anaven a la tundra i es llevaven la vida», va explicar molt emocionada en el discurs en què va agrair el premi. La canadenca, que va estar acompanyada en l’acte per diversos alumnes seus, ha treballat els últims anys a l’escola local per intentar rebaixar les altes taxes d’addiccions (a l’alcohol i a les drogues), d’embarassos adolescents, d’abusos sexuals i d’autolesions i suïcidis. Una de les seves prioritats han sigut les noies, que gràcies a l’ajuda de MacDonnell han reduït les taxes d’absentisme i han millorat el seu rendiment escolar (fins a un 500%).

David Calle: "Només l'experiència de ser nominat, ja val la pena"

Per al finalista espanyol David Calle, el professor youtuber amb més de 170.000 seguidors a la xarxa social Facebook i més de 110 milions de reproduccions dels seus vídeos, «només l’experiència i el fet d’arribar fins a la final, ja han valgut la pena». La candidatura de Calle, que té un canal de Youtube amb més de 700 vídeos sobre Matemàtiques, Física, Química i Tecnologia, era vista amb simpatia, no només per docents espanyols, sinó també pels de l’Amèrica hispanoparlant, en la qual els seus vídeos en castellà han sigut rebuts com una oportunitat per acostar l’educació a poblacions rurals o situades en punts remots. «Els seus vídeos, que són molt amens i gratuïts, poden ser una eina molt interessant per introduir la innovació educativa en aquests llocs», va destacar una docent del Salvador, participant també en el fòrum Global Education and Skills, que el cap de setmana passat es va celebrar a Dubai.

Texto Alternativo

Maggie MacDonnell, a la seva classe de la Ikusik School de Salluit, al nord del Canadà.

«És una professora excepcional, que no només ens està ajudant a nosaltres, els seus alumnes, sinó que està contribuint molt positivament a millorar la comunitat», va explicar Larry Thomassiah, un dels seus estudiants. Té 19 anys i, en contra del que sol ser habitual entre els joves del seu poble, aspira a anar l’any que ve a la universitat. «Aniré a Mont-real, però encara no sé quins estudis cursaré», diu.

ELS PROFESSORS SÍ QUE IMPORTEN / «Qualsevol dels altres nou professors que han arribat fins a aquesta final podria haver guanyat, el que cal subratllar aquí és que és una manera de dir al món que els professors sí que importen», va clamar MacDonnell just després de rebre el premi. «L’objectiu és dignificar la figura dels professors, que les pròximes generacions tinguin la docència com una professió a la qual dedicar-se», reivindica Vikas Pota, director executiu de la Varkey Foundation, l’entitat que entrega els Global Teacher Prize. «La guanyadora l’ha escollit un jurat de 170 persones de tot el món, d’acord amb criteris com l’efecte que té sobre la seva pròpia comunitat o com tracta a la classe temes com els valors ciutadans», va assenyalar Pota.

També és un reconeixement als mètodes innovadors que MacDonnell utilitza a les seves classes. En aquestes, planteja projectes als seus alumnes, sempre vinculats a l’entorn. «Des de la conscienciació pel canvi climàtic, que està afectant moltíssim aquesta zona de l’Àrtic, fins a qüestions culturals o de tradició, com la pràctica del caiac», explica. «Ensenyar és, en qualsevol cas, una experiència molt més profunda que ser a la classe amb els alumnes, significa establir una connexió amb els nois, participar de les seves inquietuds i, en aquest cas, al ser una comunitat indígena diferent del meu origen, suposa també una manera d’aprendre, d’enriquir-se», va destacar la professora.

L’entrega del premi la va fer l’explorador britànic Bear Grylls. També hi van participar autoritats locals, encapçalades per l’emir Mohammad bin Raixid al-Maktum, i, en una intervenció gravada, el primer ministre del Canadà, Justin Trudeau. El nom de la guanyadora el va anunciar un astronauta des de l’Estació Espacial Internacional.

0 Comentaris