David Calle, el professor 'youtuber'

"La crisi em va fer veure que l'educació havia de ser gratuïta i accessible a tots"

El madrileny podria convertir-se diumenge en el guanyador del premi Nobel dels mestres

Des del 2011 ha penjat a internet més de 700 vídeos, amb 110 milions de reproduccions, on explica Matemàtiques i Ciències

mjibanez35430309 madrid  08 09 2016   david calle  de unicoos  profesor youtu160909203644

mjibanez35430309 madrid 08 09 2016 david calle de unicoos profesor youtu160909203644 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / DUBAI

David Calle (Coslada, Madrid, 1972), que demà  podria convertir-se en el guanyador del Global Teacher Prize, popularment conegut com el premi Nobel dels mestres, no és un professor a l’ús. Fa temps que no trepitja una aula, mai ha posat deures als seus alumnes, ni tampoc els fa exàmens. Aquest madrileny fa classes a través d’internet, és el youtuber de les equacions lineals i del principi d’Arquimedes. Més de 20 milions d’estudiants, de totes les etapes, han seguit alguna vegada una de les seves classes.

«Vaig començar a fer classes de repàs en acadèmies quan estava encara a la universitat, per pagar-me la carrera d’Enginyeria», relata. Allà va ser, prossegueix, on es va donar de les escasses opcions que tenien els estudiants per aprofundir, per refrescar o a vegades per acabar d’entendre aquelles qüestions que no els havien quedat prou clares amb les explicacions que rebien al col·legi o a l’institut. Acadèmies privades o professors particulars. Aquesta era tota l’oferta. Sempre de pagament.

Calle va gravar el 2011 el seu primer vídeo, en què explicava com resoldre un problema sobre asímptotes, aquestes línies que tendeixen a l’infinit i que es representen mitjançant una funció. «Estava pensat perquè ho veiessin els meus 20 alumnes de l’acadèmia, molt casolà i fins i tot desenfocat», explica. El va penjar a YouTube i va tenir èxit.

Va seguir fent vídeos –ja en suma més de 700–, de curta durada, amens, amb molts exemples de la vida real i molt didàctics. De Física, de Química, de Tecnologia i més Matemàtiques. «La idea era que tots aquests alumnes, que amb la crisi van haver de deixar d’anar a les acadèmies o que no podien pagar classes privades, i també els seus pares, que són els que molts cops acaben havent d’explicar la lliçó, poguessin accedir a aquests continguts», indica. Va ser la recessió econòmica la que el va fer veure «que l’educació havia de ser gratuïta i accessible».

EL CANAL MÉS IMPORTANT

El seu portal Unicoos és avui «el canal educatiu més important en espanyol en la seva categoria», assegura la fundació que organitza el Global Teacher Prize, la Varkey Foundation. La web té avui 170.000 seguidors a Facebook, els seus vídeos s’han reproduït uns 110 milions de vegades i el 2015 va ser elegida per Google com la de més impacte social a Espanya. I el més important, destaca Varkey, «ha aconseguit que l’ensenyament arribi a un gran nombre d’estudiants de parla hispana, gràcies a l’ús de les noves tecnologies».

Una de les claus de l’èxit de Calle ha sigut, molt possiblement, el format àgil que utilitza en les seves explicacions i el fet que, al tractar-se de vídeos gratuïts i sempre disponibles, els usuaris puguin visionar-los tantes vegades com els sigui necessari. Fins que comprenguin bé el contingut o fins que dominin el procés d’un problema o un experiment. L’auge que els últims temps està experimentant YouTube, i els youtubers, entre nens i joves l’ha acabat de catapultar.

«Són vídeos que es poden veure a casa, a l’autobús o fins i tot hi ha qui els fa una últim cop d’ull abans d’entrar en un examen», explica. Els miren des d’estudiants universitaris fins a pares d’alumnes de primària. «A vegades els els dedico als pares: Va per vosaltres, a qui avui us toca explicar arrels quadrades», afirma entre rialles.

CLASSES INVERTIDES

Notícies relacionades

«Aquests vídeos –puntualitza– no estan substituint res, són només un complement extraescolar a les classes que donen els professors en horari lectiu, a les escoles». De fet, explica, més d’un professor ha recomanat els seus vídeos on line perquè els alumnes investiguessin pel seu compte i preparessin per endavant a casa, abans d’explicar-ho a classe, alguna part concreta del temari, en les conegudes com a classes invertides (flipped lessons), una de les metodologies usades en la innovació educativa.

Calle, que aquest cap de setmana és a Dubai, per assistir, juntament amb nou finalistes més, a l’entrega del Nobel docent, espera que «d’alguna manera, amb aquests vídeos, els estudiants vagin entenent que sempre val la pena fer un esforç més, que treballar una estona a casa una matèria ja explicada a classe no és un càstig, sinó que pot ser també entretingut».