El jutge de l'accident de Santiago imputa per 80 homicidis el cap de seguretat d'Adif

Es tracta del director de seguretat en la circulació de l'empresa pública Andrés María Cortabitarte López

jcortadellas34798917 gra053  santiago de compostela  24 07 2016   las v ctimas de160724180714

jcortadellas34798917 gra053 santiago de compostela 24 07 2016 las v ctimas de160724180714 / OSCAR CORRAL

2
Es llegeix en minuts

El jutge que instrueix la causa per l’accident de l’Alvia que va tenir lloc el juliol del 2013 al barri compostel·là d’Angrois va acordar dirigir la investigació contra Andrés Cortabitarte, llavors cap de seguretat d’Adif, com a presumpte responsable de 80 delictes d’homicidi (els morts) i 150 de lesions (els ferits).

Així ho va notificar a les parts el titular del Jutjat d’Instrucció número 3 de Santiago, Andrés Lago, en una interlocutòria amb data de 10 de març a la qual va tenir accés Europa Press. El magistrat sosté que l’investigat va ser avisat dels perills que revertia el revolt on es va produir l’accident i que va mantenir la situació sense fer-hi res.

NO VA COMPLIR LA SEVA FEINA

Adif, a l'ull de l'huracà

No obstant, l'Audiència Provincial de la Corunya va arruïnar les seves intencions dues vegades, igual que va ordenar a l'actual instructor, Andrés Lago, reobrir la investigació quan aquest últim va pretendre tancar-la amb el maquinista José Garzón com a únic presumpte responsable dels 80 homicidis i els delictes de lesions.

El jutge determina que Cortabitarte «no va complir» la seva feina en relació amb l’elaboració de la corresponent anàlisi de riscos en la línia d’alta velocitat entre Ourense i Santiago. Per això, i al no constar, en conseqüència, «que hagi fet o ordenat cap mesura destinada a avaluar i gestionar aquest risc», va generar i va tolerar una situació de risc «que finalment va cristal·litzar» en el descarrilament, que «va costar la vida i la salut a múltiples usuaris» aquell dia. En concret, 80 persones van morir i més d’un centenar van resultar ferides.

«El que per descomptat no podem discutir és que el revolt representava un risc en si mateix», assevera el jutge, que destaca que «aquell risc havia sigut detectat per la mateixa UTE –unió temporal d’empreses, l’encarregada de construir la infraestructura– i per Ineco –la consultora lligada al Ministeri de Foment».

Notícies relacionades

El magistrat afegeix que, després, aquell risc «havia sigut comunicat a Adif explicitant les limitacions del subsistema subministrat per mitigar o conjurar l’esmentat risc i que, finalment, per part d’Adif no es va fer res per avaluar i reduir aquell risc a paràmetres de tolerància d’acord amb les exigències de les normes Cenelec».

CULPAT AMB EL MAQUINISTA

Fins ahir, l’únic investigat era el maquinista, José Garzón, encara que el jutge afegeix que la culpa de la tragèdia també és atribuïble a Cortabitarte. Apunta que estava informat que en aquell revolt on es va produir la tragèdia el tren podia descarrilar si el maquinista patia una distracció, com va succeir aquell 24 de juliol del 2013, i el tren entrava en aquell tram a una velocitat superior als 80 quilòmetres per hora. A més del maquinista, en un tren d’alta velocitat havia d’haver establert senyals addicionals que permetessin reemplaçar qualsevol error humà que es pogués produir.