El veler més gran del món deixa Gibraltar després que el jutge aixequi l'embargament

La drassana i el magnat propietari arriben a un acord per resoldre el deute pendent de 15,29 milions

 

  / A. CARRASCO RAGEL

2
Es llegeix en minuts
JULIA CAMACHO / SEVILLA

A primera hora del matí, i desafiant el fort vent de l'Estret, el 'Sailing Yatch A' abandonava Gibraltar rumb a un port espanyol per fer unes millores a les seves instal·lacions. Considerat el veler més gran del món, el jutge de la Cort Suprema de la Roca va aixecar aquest dimarts l'embargament que hi havia sobre l'embarcació a causa d'una reclamació del constructor, que exigeix el pagament de 15,29 milions d'euros de deute.

Fonts pròximes al cas han confirmat que tant la drassana, l'empresa alemanya Nobiskrug, com el propietari del veler, l'oligarca rus Andrei Melnitxenko -a través d'una empresa amb seu a les Bermudes, Valla Yachts Limited- han arribat a un acord sobre la fórmula per resoldre el deute pendent. Així, després d'escoltar les dues parts aquest dimarts, el jutge instructor decidia aixecar la mesura d'embargament i autoritzar la marxa de l'embarcació, que va arribar a Gibraltar fa una setmana per fer-hi una curta parada tècnica i repostar.

Segons explica el 'Gibraltar Chronicle', els propietaris del 'Sailing Yatch A' van exposar que ja havien dipositat en un fons de garantia a Londres els 9,8 milions d'euros que havien d'haver pagat per la conclusió dels treballs de construcció del veler, i per això el jutjat va entendre innecessari que l'empresa tornés a efectuar un segon pagament amb la mateixa quantia. Així, i per a més seguretat de la drassana, aquests diners estaran en fideïcomís però subjectes a un compromís amb el tribunal de Gibraltar acordat per les dues parts.

INTERESSOS I COSTES

La resta de l'import reclamat correspon a dues factures de 2,6 milions i 2,9 milions per diversos conceptes relacionats amb els treballs de les subcontractes i les variacions sobre el pressupost durant el procés de construcció. Aquesta quantitat, juntament amb un altre percentatge en concepte d'interessos i costes, serà dipositada en una firma d'advocats de Gibraltar fins a la resolució definitiva del cas, segons aquell diari.

Notícies relacionades

Un portaveu de l'embarcació citat pel 'Chronicle' va explicar dilluns, després de conèixer-se l'amarratge del iot, que és freqüent que en la construcció de vaixells d'aquesta envergadura quedin pagaments pendents, i va expressar la seva sorpresa per la decisió de la drassana de demandar el propietari. Una vegada aixecat l'embargament, el 'Sailing Yatch A' ja navega per aigües del Mediterrani amb destí a un port espanyol, sembla que les instal·lacions de Navantia a Cartagena, per començar unes reformes a l'interior acordades pel seu propietari.

Propietat del magnat de la indústria energètica russa, l'impressionant veler amb gairebé 143 metres d'eslora i 25 metres de mànega va ser avarat el mes d'octubre de l'any passat després de quatre anys de construcció, i aquest era, doncs, un dels seus primers viatges. Amb tres pals d'altura superior a la de la torre del Big Ben de Londres, és considerat per la drassana com “el superiot més avançat mai construït”. El seu estil futurista va sortir de la imaginació del dissenyador francès Philippe Starck, i té capacitat per a una vintena de passatgers i 50 integrants de tripulació. Encara que el seu cost no és públic, algunes fonts indiquen que una embarcació d'aquest estil no baixa dels 400 milions d'euros.