LA GESTIÓ DELS FERROCARRILS

L''operació diàleg' s'encalla d'entrada amb la inversió en Rodalies

La primera reunió entre el ministre de Foment i el conseller de Territori evidencia el desacord entre administracions

De la Serna es nega a traspassar el servei a la Generalitat, però accepta "compartir-hi decisions"

 

  / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

La primera trobada entre el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, amb els consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i de Governació, Meritxell Borràs, va tornar a ser ahir el diàleg de sords que caracteritza últimament les relacions entre el Govern central i la Generalitat. Ho va ser almenys en un tema clau com el finançament i el traspàs del servei de Rodalies. Més de dues hores de reunió amb el diàleg com a bandera per concloure que tot segueix pràcticament com sempre. Això sí, segons van coincidir tots tres, en la trobada va regnar la cordialitat. 

Rull va seguir insistint que Foment ha de complir d’una vegada amb els compromisos adquirits; Borràs va demanar a l’Estat que deixi de recórrer judicialment totes i cada una de les lleis que Catalunya dicta en matèria de vivenda, i De la Serna es va oferir a crear tantes comissions de treball com siguin necessàries i a presentar com més aviat millor un pla de prioritats en matèria de Rodalies, «en què hem de ser capaços de compartir decisions en matèria de gestió d’aquestes infraestructures». 

Íñigo de la Serna

MINISTRE DE FOMENT

L'Estat mantindrà la titularitat de Rodalies, però compartirà les decisions sobre la seva gestió amb la Generalitat 

«Si firmem un acord sobre Rodalies serà vinculant, perquè aquest ministre no vindrà aquí d’aquí cinc mesos per haver de menjar-se les seves paraules», va garantir el ministre en un dels diversos gestos de mà estesa que va tenir amb els dos representants de la Generalitat. De la Serna, que va visitar Barce-lona en companyia, entre altres, del nou president d’Adif, Juan Bravo, va dir tenir «voluntat de col·laboració i diàleg en el marc constitucional», i va declarar ser coneixedor de la saturació que pateixen aquestes línies i la tensió que això produeix».

A l’espera que tots els grups de tècnics que s’han de constituir comencin a desencallar alguna de les inversions pendents, el De la Serna va anunciar algunes actuacions com l’obertura, en fase de proves,  la primavera del 2018, del tram del Corredor Mediterrani entre Tarragona i Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, amb ample ibèric encara. El successor d’Ana Pastor al capdavant de Foment va avançar així mateix la imminent creació de la figura d’un coordinador únic d’aquest eix ferroviari, el nom del qual ja té decidit i «que serà una persona amb capacitat d’interlocució i molt enganxada al terreny».

«Ha sigut un intercanvi important d’impressions, una primera trobada en la relació bilateral entre administracions, però amb un nivell d’escepticisme considerable», va subratllar el conseller Rull, que es va mostrar ferm a seguir reclamant al Govern central que compleixi amb les inversions compromeses des del 2008 i encara no executades i que només en la xarxa de  Rodalies suposen gairebé 4.800 milions d’euros. 

Josep Rull

Conseller de territori

En infraestructures ja ho tenim tot parlat, hi ha diversos plans, convenis, compromisos... Falta complir-los

Aliè a la demanda, De la Serna es va mostrar més partidari de revisar –«actualitzar», va matisar– els plans, protocols i compromisos adquirits fins ara pels seus predecessors al ministeri, «perquè potser les prioritats marcades el 2008 ja no són les mateixes que ara». 

Per no posar-se d’acord, ministre i conseller no van coincidir ni tan sols en quin és l’import invertit en els últims anys per part de Foment a Catalunya. Així, mentre que, segons el titular del ministeri, «s’han destinat a les línies de Rodalies 760 milions d’euros entre el 2012 i el 2016», Rull sosté que amb prou feines s’ha complert el 14% de tot el que s’havia compromès. 

Notícies relacionades

Per demostrar-l’hi, el conseller va entregar a De la Serna un detallat document amb tots els acords d’inversió de l’Estat en la xarxa ferroviària catalana: els 4.000 milions del Pla de Rodalies 2008-2015, del qual assegura que s’ha executat només el 13,5%; els 306 milions de l’acord d’inversions prioritàries, del qual només està en servei el 5,9%; els compromisos de soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet, Montcada i Reixac i els serveis d’altes prestacions fins a Reus i Tarragona. De tots aquests acords, segueixen pendents d’invertir 4.798 milions d’euros, va precisar el conseller.

Tampoc hi va haver acostament de postures en la reclamació de la Generalitat sobre el traspàs de Rodalies, una demanda, va recalcar Rull, que no realitza només l’Administració autonòmica, sinó que «és de tot el territori, des d’ajuntaments fins a agents socials i econòmics». El ministre, que va respondre que no es tracta d’una petició que faci únicament Catalunya –«són diverses les comunitats autònomes que ho reclamen»– es va negar en rodó a tractar l’assumpte.