RISC A LES AULES

Carta d'un nen de 9 anys víctima d'assetjament homòfob: "Voldria ser el vostre amic"

El dia a dia del menor es va convertir en un infern des que va participar vestit de princesa en una activitat escolar

L'Observatori Contra l'Homofòbia alerta de l'"inacció" de la Generalitat i del seu desinterès a aplicar la llei contra l'homofòbia

img-20161222-wa0013

img-20161222-wa0013

2
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

Una carta curta, de només cinc frases, és el testimoni demolidor amb què un nen de 9 anys reflecteix l'infern en què s'ha convertit el seu dia a dia a l'escola després que els seus companys l'hagin marginat perquè sospiten que té una orientació sexual diferent de la d'ells. És un exemple d'una de les principals preocupacions de l'Observatori contra l'Homofòbia (OCH): l'assetjament escolar homòfob ja s'ha convertit en la tercera situació per la qual més denúncies rep, al darrere d'agressions vexacions, i de l'exaltació homofòbica a internet. El 2015 ocupava la cinquena posició.

"Us explicaré el que em molesta i m'enfada. Que us en burleu, que digueu coses lletges, que useu paraules boniques com a insult, que escriviu coses lletges de mi i sobretot que us en rigueu de mi", relata el menor a la missiva, que escriu a mà en un intent desesperat per canviar la seva relació amb els companys de classe.

Els esdeveniments es van precipitar fa quatre anys, quan durant una activitat escolar en què havia de pintar-se la cara el nen va optar per anar caracteritzat com una princesa. Les bromes pesades, els insults i el tractament excloent van començar a formar part del seu dia a dia a les aules. 

RESPONSABILITAT

"Totes aquestes coses em fan sentir malament, tristenfadat sol. Sento que no tinc amics, ni amigues, i no m'agrada. Voldria ser amic vostre i que em tractéssiu bé. M'ajudaria a sentir-me millor", exposa el menor a la carta.

La situació va canviar la vida i la cara del nen, un extrem que no va passar desapercebut per a la seva família. Les queixes que presenten davant el centre escolar no es tradueixen en accions per alleujar la situació de la víctima i la mare decideix contactar amb l'OCH aquest mateix estiu.

"Tant Ensenyament com Igualtat tiren pilotes fora i estan més pendents de treure's la responsabilitat que de reparar el dany que rep el menor", destaca el president de l'entitat, Eugeni Rodríguez. L'OCH decideix traslladar el cas al Síndic de Greuges.

DIVERSITAT

La denúncia evidencia la falta d'implementació de la llei contra l'homofòbia, de la qual s'acaben de complir dos anys, com recorda Rodríguez. La normativa preveu, entre altres aspectes, l'imperatiu de vetllar pel respecte de la diversitat sexual i la identitat de gènere en l'entorn educatiu.

Coneixedor de la puixança del fenomen, l'OCH distribuirà en tots els centres educatius de Catalunya una 'Guia per treballar la diversitat afectiva i sexual de gènere', una eina per prevenir, reconèixer i denunciar casos de discriminació. Una iniciativa que hauria d'assumir la Generalitat, recorda Rodríguez. La seva "inacció", però, obliga que totes les mesures per combatre l'homofòbia "hagin d'anar a compte de la societat civil".

PROTOCOL PER A NENS TRANSSEXUALS

Els centres educatius catalans compten des de aquest curs amb un protocol d'actuació amb els alumnes transsexuals, d'acord amb la llei contra la LGTBfòbia aprovada pel Parlament el 2014.

Notícies relacionades

Les instruccions, que hauran d'aplicar tant col·legis públics com privats davant la petició dels pares, han sigut elaborades pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat, juntament amb diverses entitats del col·lectiu, entre elles l'Associació de Famílies de Menors Transsexuals Chrysallis, i preveuen que l'estudiant sigui tractat segons el gènere amb què se senti identificat i pel seu nom sentit, entre altres recomanacions.

Després del suïcidi d'un transsexual adolescent a Rubí, el desembre del 2015, Ensenyament va considerar necessari obrir una comissió per establir una sèrie d'actuacions que garantissin el tracte adequat d'aquests menors, a més de crear uns protocols eficaços per detectar possibles casos d'assetjament escolar, com ja existeixen en altres comunitats autònomes.