seguretat viària

El 2,5% dels nens que tenen un accident no porten subjecció

Trànsit adverteix que hi ha pares que es relaxen en trams urbans curts

L'SCT recorda que les cadiretes i els elevadors han d'estar homologats

coche-susqueda

coche-susqueda

3
Es llegeix en minuts
DAVID GARCÍA MATEU / BARCELONA

Les vides que queden sobre l’asfalt són el més dur dels accidents. Un cop encara més tràgic si la pèrdua és la d’un menor, com va passar dimarts a Susqueda, on una nena d’un any i dues dones (una d’elles embarassada) van perdre la vida després que el cotxe en què es desplaçaven caigués per un terraplè. Ni la petita morta ni les altres tres menors que van resultar ferides anaven amb sistemes de subjecció. De vegades, el fatal desenllaç es pot evitar, tot i que hi ha famílies que encara fan cas omís dels sistemes de seguretat passius. A Cata-lunya, el 2,5% dels menors d’entre 0 i 12 anys que han tingut un accident de trànsit aquest any no portaven cap sistema de retenció infantil.

«En totes les normatives sempre hi ha un percentatge de conductors que no compleixen», va apuntar ahir la directora del Servei Català de Trànsit, Eugènia Domènech. «Difícilment trobem una norma que tingui el 100% de seguiment, però aquest cas és especialment sensible perquè són nens que no poden decidir per si mateixos», va criticar. El nombre de menors sense subjecció que han tingut un sinistre en el vehicle en què viatjaven ha baixat respecte de l’any anterior en més de dos punts (el 2015 va ser  el 4,6%). Una dada positiva que Domènech no va voler celebrar: «És un percentatge elevat en el sentit que els afectats són nens». 

Dol a Salt

Alcalde, regidors i veïns de Salt van secundar ahir el minut de silenci convocat en senyal de dol per la tragèdia ocorreguda el dia abans als voltants del pantà de Susqueda en què van morir dues dones i un bebè. L’ajuntament d’aquesta població del Gironès, on resideix la família afectada, va posar a disposició d’aquesta els serveis d’atenció psicològica. Les tres menors que van resultar ferides en l’accident de trànsit continuaven ahir ingressades a l’Hospital Josep Trueta de Girona, una d’elles, de 3 anys, en estat greu.

Trànsit avisa que els pares se solen relaxar més en els cascos urbans que quan efectuen trajectes per carretera. Al circular per la ciutat o el poble, la gent es confia perquè va a una velocitat més reduïda, però un xoc a 30 km/h pot ser igual de letal. Per aquest motiu, el departament considera «fonamental» l’ús de cadiretes o elevadors.

SANCIÓ IMPORTANT

En cas de no portar els elements de retenció infantil adequats, aquesta infracció greu és sancionada amb 200 euros de multa i la retirada de tres punts del carnet. Una sanció que també s’aplica si el menor viatja al seient del copilot, fora que la resta de places ja estiguin ocupades per altres petits i les seves cadiretes. En aquest cas, no hi haurà retirada de punts.

Notícies relacionades

La responsable de Trànsit va incidir ahir en la necessitat d’adquirir sistemes de protecció homologats. Si la cadireta no ha superat els controls corresponents, pot no ser segura. De fet, les cadires elevadores s’han d’anar canviant progressivament a mesura que el nen creix, fins a superar els 135 centímetres d’altura. I si el menor pesa menys de 13 quilos, la cadira ha d’anar d’esquena al sentit de la marxa. Una posició que passa a ser recomanable quan el menor pesa entre 9 i 18 quilos, per qüestions de seguretat en cas d’impacte. A més, els experts apunten que el lloc més segur d’un cotxe és la plaça central del darrere.

Per comprovar que els pares compleixen la normativa, els Mossos fan campanyes preventives sobre l’estat d’aquests sistemes de seguretat a peu de carretera. Domènech va insistir que es tracta d’una mesura d’autoprotecció que s’ha de prendre «com un hàbit», fins i tot en trajectes molt curts. «El de dimarts, per exemple, és un accident que serveix per recordar que les desgràcies no només succeeixen a la carretera, sinó també en pistes forestals», va detallar.