SIMPOSI DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA

L'escola innovadora advoca per reinventar el sistema educatiu

Demana que es deixin enrere els mètodes d'aprenentatge mecànics i memorístics

Defensa que l'educació també integri la dimensió emocional i ètica

icoy33620797 escuela innovadora161124191605

icoy33620797 escuela innovadora161124191605 / DANNY CAMINAL

1
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES / BARCELONA

Com capacitar tota la comunitat educativa per preparar alumnes que puguin obrir-se camí en un món tecnològicament en constant canvi. Aquest és un dels grans reptes plantejats en el primer simposi sobre canvi educatiu celebrat durant dos dies a Barcelona. «Per primera vegada, s’han posat en contacte escoles, organismes internacionals, investigadors a les universitats i docents, per debatre i posar en comú pràctiques i maneres eficients de procedir en la reinvenció comuna del sistema educatiu», va explicar el director del programa escolanova 21 i president del Centre Unesco de Catalunya, Eduard Vallory.

En base a les conclusions del simposi, es considera urgent la necessitat d’implantar mètodes d’aprenentatge que apoderen l’alumne perquè millori la seva expectativa vital en una societat canviant, «lluny d’aquell currículum memorístic i mecànic –aplicat durant més de mig segle–, en el qual l’objecte d’estudi eren les disciplines, i no la realitat», va dir Vallory. 

«El propòsit competencial, a més a més, ha d’integrar les dimensions cognitiva, emocional i ètica», va afegir el director del programa escolanova21, que també va apuntar el llarg camí que encara queda socialment per omplir aquest buit entre el discurs i la pràctica real.

Notícies relacionades

Propòsit, pràctiques d’aprenentatge, avaluació i organització són els quatre eixos sobre els quals s’han aixecat les pautes per aconseguir aquest reenfocament educatiu. Els participants dels debats van coincidir en la necessitat de desenvolupar competències per a la vida basades en informacions, conceptes, habilitats, actituds i valors, al mateix nivell, en una idea de formació integral de l’alumne com a aprenent autònom. 

TRETS DEL NOU MODEL

Canviar la idea del professorat com a aplicador de receptes, pel facilitador de noves respostes a nous contextos; replantejar instruments d’avaluació, i fer que sigui el mateix alumne que s’autoreguli; així com fer permeables les parets de l’escola per vincular aprenentatge i realitat, en què l’entorn formi part del que s’ha après, interactuant amb famílies, entitats i empreses, volen ser constants en aquest nou model educatiu al qual s’aspira. Més de 400 persones van debatre sobre els camins més efectius i ràpids per arribar-hi.