El tren del 'botellon'

Centenars de joves agafen el tren que va de Barcelona a Mataró carregats de begudes alcohòliques per desplaçar-se a les discoteques del Maresme

fcosculluela36169867 mataro    maresme     04 11 2016   sociedad    botellon  en 161111124631

fcosculluela36169867 mataro maresme 04 11 2016 sociedad botellon en 161111124631 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
JOAN SALICRÚ / MATARÓ

Encara que va ser la primera línia de tren d’Espanya, fundada el 1848 (11 anys abans se n’havia estrenat una altra a la Cuba espanyola), ara hi ha qui l’anomena «la línia del botellon o «el tren de la festa». Depèn del dia i de l’època de l’any, però en general, l’últim comboi que surt els divendres de Barcelona cap a Mataró, quan falta només un minut perquè sigui mitjanit, es converteix en una espècie de tren disco on l’ambient festiu resulta sorprenent, especialment per als que tornen de la feina, que també n’hi ha.

Alguns joves pugen al tren a l’Hospitalet, on té el seu inici, i molts altres s’hi van incorporant fins a l’estació final. Tots van carregats amb les bosses de plàstic on s’han preparat la gasolina que els ha de permetre aguantar com més temps millor –almenys fins que puguin agafar el primer tren de tornada, que surt de la capital del Maresme a les 04.57 hores–. I al mateix tren comencen a beure, sense embuts, i a fer sonar els seus telèfons mòbils, cosa que provoca la perplexitat dels usuaris que no formen part de la festa.

A l’arribar al seu destí, des de la plaça que hi ha davant de l’estació, els passatgers es dirigeixen en pelegrinatge durant un miler de metres fins a la zona del polígon del Pla d’en Boet, on es concentra tota l’oferta de discoteques i l’establiment Cocoa, l’estrella de la nit a Mataró, que té una capacitat per a 4.824 persones. Es calcula que un divendres es poden concentrar a la zona fins a 10.000 persones, moltes de les quals són menors, ja que aquell és el dia en què la discoteca permet l’entrada a menors de 16 anys.

Els veïns reben la processó nocturna amb resignació, encara que també n’hi ha que estan indignats. Un jove que prefereix no donar el seu nom i que vivia al barri fins fa dos anys comenta que sí, que era habitual veure els nois arribats en tren consumint gran quantitat d’alcohol, no ja a la zona de discoteques, sinó als voltants del Clos Arqueològic de Torre Llauder, un recinte que acull restes romanes i que se suposa tranquil. «Als seus voltants, que toquen amb els pisos del final del carrer de Castaños, el soroll dels joves molestava els veïns, que algun dia amenaçaven de fer-los callar per les males. Però eren molt joves, ¿què els pots fer?», recorda aquest jove.

ACTES DE VANDALISME

Remedios Merchán, presidenta de l’associació de veïns del Pla d’en Boet, confirma la vigència del fenomen i relata un panorama desolador. «Els dissabtes al matí i els diumenges el barri apareix fet un fàstic. És continu. Cada setmana el mateix; a les 6 o les 7 del matí encara et trobes joves que tornen de les discoteques», afirma. Merchán assegura que, si bé la majoria es comporta civilitzadament, en alguns moments també hi ha hagut incidents com pedrades contra algun comerç: «La majoria de la gent del barri pateix els sorolls d’aquesta romeria, a partir de la una de la matinada cada divendres i dissabte. ¡N’estem farts!».

 La dirigent veïnal apunta dos aspectes que preocupen especialment l’entitat que presideix: la repercussió que el botellon té al barri i la imatge que es projecta cap a l’exterior. «Aquest és un problema de ciutat però el patim només al Pla d’en Boet i als voltants, perquè no queda cap espai públic del barri sense afectació», denuncia.

També critiquen la normalitat amb què es viu la ingesta desenfrenada d’alcohol per part dels joves, que cada vegada comencen a beure abans. «Des de l’ajuntament ens diuen que sí, que intentaran netejar més, i que estan estudiant com posar fi al problema. Sabem que és de difícil solució i, de fet, creiem que s’ha de generar una alternativa d’oci a la ciutat», conclou Merchán.

Notícies relacionades

L’assumpte també és motiu de preocupació a l’Ajuntament de Mataró. La regidora de Via Pública, Núria Moreno, assegura a aquest diari que molt aviat el govern municipal presentarà un pla d’oci nocturn per intentar posar fi a la situació. Aquest pla tindrà -assegura- "un enfocament integral que inclourà mesures en l'àmbit de la seguretat, la neteja de la via pública, la intervenció preventiva en joves així com la coordinació amb els centres d'oci nocturn i RENFE".

Faltarà veure si l'actuació municipal serà suficient com perquè la línia R1 recuperi els divendres i dissabtes a la nit el seu nom original.