NOVES TECNOLOGIES APLICADES

La realitat virtual guanya nous usos en la vida real

Nous dispositius més barats i la consolidació de les tècniques amplien els sectors d'aplicació

Investigadors clínics i entorns d'oci són els nous escenaris per 'enganyar' el cervell

icoy32896734 realidad virtual160923164802

icoy32896734 realidad virtual160923164802

3
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

La promesa de tenir altres mons en aquest cada cop és més a prop. La realitat virtual comença a assentar-se en cada vegada més sectors gràcies a l’abaratiment dels dispositius i a la simplificació dels programes. Educació, salut, psicologia, esport, oci, turisme o recuperació de la memòria històrica s’afegeixen a sectors on està present des de fa molts anys, com l’arquitectura, la cirurgia i la simulació de pilotatge. Però els experts encara esperen més novetats.

Les imatges en 3D que abans només es veien en ordinadors de sobretaula amb costosos programes ara poden ser apps per al mòbil que s’adapten a ulleres de realitat virtual, fins i tot de cartró, com les Google Cardboard, o jocs. També les càmeres d’imatges en 360 graus, que s’han popularitzat des de fa un any, poden proporcionar una sensació immersiva amb imatges reals encara que distorsionin els límits geoespacials. Són les que estan utilitzant les immobiliàries per mostrar les vivendes a la venda o els espais turístics com hotels per temptar els seus clients. 

La realitat virtual ha millorat des de fa anys l’aprenentatge de cirurgies complexes o el funcionament de maquinària nova, o un avió, o un bòlid de fórmula 1, aparells massa costosos per deixar-los en mans d’un aprenent, però ara nous entorns apliquen aquestes tècniques. Fòbies, trastorns de l’alimentació, problemes psicològics, mobbing, rehabilitació corporal o experiències d’oci formen part de les noves aplicacions per crear mons virtuals.

Las claves de la noticia

  • REALITAT VIRTUAL  És quan se simula completament un entorn que pot requerir o no la interacció de l'usuari. Es va començar a fer en ordinador (Second Life), però ara s'utilitzen les ulleres, els guants o altres elements que facilitin l'ús de sensors. És el que es fa servir en teràpies, educació, oci o simulacions.
  • REALITAT AUGMENTADA  La realitat augmentada és la que superposa informació virtual sobre imatges reales. El cas més conegut és Pokémon Go sobre mòbil, però també es fa servir en turisme, educació, museus o memòria històrica. 
  • CÀMERES EN 360 GRAUS  Les càmeres fotogràfiques o de vídeo en 360 graus permeten simular amb imatges reales un entorn immersiu que no és el que viu l'usuari gràcies al 'software'. És un sistema molt més barat que s'utilitza per mostrar un espai ja existent.

La realitat augmentada (la que projecta informació sobre un entorn real) també està guanyant terreny en turisme i educació. Existeixen fins i tot programes pensats per recuperar la memòria històrica, com una app del camp de concentració de Bergen Belsen, on va morir Anna Frank, que va ser arrasat després de la segona guerra mundial i avui és un bosc. Una app permet passejar  per aquells llocs tal com els va conèixer la jove jueva.

MÉS PROGRAMES

Internet ha permès que proliferin els programes i els repositoris per poder compartir-los, cosa que facilita la tasca als investigadors, les 'start-ups' i les multinacionals com Google, Apple, Sony, Facebook o Microsoft que inverteixen en aquest tema. 

Notícies relacionades

L’oci també es prepara per a aquest pròxim boom, i de fet es postula com un dels vehicles per popularitzar-lo. És el cas dels videojocs (Playstation acaba de presentar unes ulleres de realitat virtual) però també d’experiències com els jocs de fugues o els parcs d’atraccions simulats. També sexe o partits de futbol. En botigues de BT, aficionats al futbol van poder veure ahir diumenge el partit Arsenal-Chelsea de la Lliga anglesa en immersió, amb la possibilitat d’escollir entre quatre perspectives.

CINEMA I PUBLICITAT

«La realitat virtual és el nou repte de les empreses de contingut. S’està fent en cinema i en publicitat. No és res gaire nou que hagi de millorar les nostres vides, perquè encara hem d’entendre bé com funciona i com l’interpreta el nostre cervell, però s’hi estan invertint molts diners. El gran pas es farà quan s’eliminin les ulleres», assenyala Jordi Barés, director creatiu 3D de Glassworks.