L'escola pública demana mesures urgents per evitar el "desastre"

Intel·lectuals, docents i famílies critiquen que el PP mantingui la LOMCE malgrat l'ampli rebuig

Adverteixen dels perills de les revàlides i la segregació d'alumnes que comencen aquest curs

 

  / EFE / JOSÉ LUIS CEREIJIDO

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

A poc més d'un mes per a l'inici de curs (a Catalunya, la tornada al col·le està prevista per al 12 de setembre), el Fòrum de Sevilla, un col·lectiu de defensa de l'escola pública integrat per catedràtics d'universitat, moviments de renovació pedagògica, associacions de pares d'alumnes, oenagés i sindicats de professors i d'estudiants, ha llançat una crida als partits polítics perquè adoptin “mesures urgents” per frenar el, en la seva opinió, “desastre en què s'està convertint el sistema educatiu espanyol". El curs 2016-2017, recorden els membres del Fòrum de Sevilla, entren en vigor les dues mesures més impopulars de la llei de millora de la qualitat educativa, la LOMCE: la separació d'alumnes per nivell de rendiment a tercer de l'ESO -és a dir, als 15 anys- i els exàmens de revàlida per obtenir el títol d'educació obligatòria i de batxillerat.

“Davant les negociacions que s'estan portant a terme per a la formació d'un nou Govern, exigim un acord que eviti l'augment del fracàs escolar i restitueixi la democràcia i l'equitat en el sistema educatiu”, clamen els membres del Fòrum de Sevilla en un comunicat fet públic el 24 de juliol, en què demanen el compromís dels partits polítics per posar en pràctica com més aviat millor les mesures urgents proposades. Són “mesures clau per assolir un acord que condueixi a una nova llei educativa, amb unes bases que s'hauran d'establir mitjançant el diàleg i la participació de la comunitat educativa”.

DOBLE VIA DE L'ESO

La primera, i més imminent, és evitar la doble via o doble itinerari de l'ESO, “que impedirà que molts alumnes puguin cursar batxillerat”, alerten. Així, la LOMCE preveu separar aquest pròxim curs els estudiants de tercer d'ESO en dues modalitats de Matemàtiques, en funció de si cursaran després batxillerat (Matemàtiques per a les Ensenyances Acadèmiques) o si van a formació professional (Matemàtiques per a les Ensenyances Aplicades). A Catalunya, la Conselleria d’Ensenyament ja va anunciar fa mesos que no s'aplicarà aquesta distinció, que suposa una segregació dels estudiants a una edat en què molts encara no saben encara què faran en un futur.

Els experts del Fòrum de Sevilla reclamen també “possibilitar la titulació dels que segueixin o hagin seguit els programes de formació professional bàsica”, nois que tal com està dissenyat ara el sistema tenen seriosos problemes per poder tornar a l'ESO. L'ideal, diuen, seria paralitzar definitivament aquests estudis, que van ser ideats per l'exministre d'EducacióJosé Ignacio Wert, com una alternativa amb la qual donar sortida als estudiants condemnats al fracàs escolar. Els detractors de la FP bàsica diuen que només ha servit per maquillar les taxes d'abandonament, ja que els alumnes derivats a aquesta especialitat no es comptabilitzen com a fracassats.

IMPEDIR ELS RÀNQUINGS D'ESCOLES

Notícies relacionades

Una altra de les peticions urgents del Fòrum de Sevilla és la eliminació de les avaluacions finals d'etapa o revàlides, que poden propiciar, recorden els firmants del manifest, l'elaboració de rànquings d'escoles. Sense fer cas d'aquesta reclamació i la d'una majoria de comunitats autònomes, el consell de ministres va aprovar en la seva reunió de divendres passat el decret amb el qual s'implanten les proves de final d'ESO i batxillerat. Els estudiants que el curs que ve facin quart d'ESO i segon de batxillerat hauran d'enfrontar-se a les revàlides, encara que aquest primer any no tindran efectes acadèmics. Sí que en tindran a partir del 2018.

A Catalunya, la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, reiterava el cap de setmana passat que se seguiran realitzant les mateixes proves que fins ara, la de competències bàsiques a l'ESO i la selectivitat després del batxillerat. En el cas de l'últim curs de la secundària obligatòria, les proves ja estan fixades per als pròxims 14 i 15 de febrer, i no a finals de curs com preveuen el sistema de revàlides de la LOMCE. 

Aprovat per un Govern en funcions

Tant la plataforma com el Fòrum de Sevilla insten a paralitzar les retallades aplicades en els últims anys en l'escola pública i exigeix la reversió de les que ja s'han fet. Reclamen que no se suprimeixin classes als centres educatius públics per afavorir l'educació privada-concertada.