DEBAT EN LA SEGURETAT AÈRIA

Drons contra avions

Controladors i pilots alerten de l'augment d'intrusions d'aparells no tripulats en espais aeris protegits

L'Agència Europea de Seguretat Aèria demana als fabricants que incorporin mecanismes de seguretat en avions

 

  / NÚRIA PUENTES

4
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Que un avió xoqui contra un dron és ara mateix un dels malsons de l'Agència Europea d'Aviació (EASA, en les seves sigles angleses), que està buscant com fer respectar les carreteres i autopistes celestes fins ara reservades a avions i avionetes davant aparells no tripulats (drons i aeromodelisme) que cada vegada volen més alt i més lluny, i compten amb més aplicacions i usos. L'organisme que reuneix totes les agències de seguretat aèria europees proposa noves normes que ampliaran l'actual normativa per a professionals i la restringiran per als aficionats, i faran que els avions siguin més segurs davant possibles impactes d'aparells no tripulats.

Encara que ara com ara s'acota l'espai aeri reservat als drons i es prima la aviació comercial, l'AESA ha convocat una comissió amb fabricants, aerolínies i agències de seguretat de cada país per avaluar els riscos reals de col·lisió entre drons o aparells d'aeromodelisme i avions comercials, i adaptar els estàndards a aquesta eventualitat, que no està prevista per la llei actualment ni pels mateixos fabricants. Les seves primeres conclusions s'esperen per a aquest mes de juliol.

Els pilots i els controladors recolzen totalment que s'adoptin més mesures en vista del creixement del sector i incidents recents com el de l'aeroport de Bilbao, on un pilot va dir haver vist tres drons en formació. Si a les aus a prop dels aeroports se les controla amb falconeria (al Prat el servei acaba de complir 20 anys), amb els drons no es té tan clar. “No hi ha gaires incidents d'avions amb drons però n'hi ha alguns i n'hi ha un increment, i s'ha de preveure si la gent desconeix la norma actual o és que no l'aplica”, assenyala Susana Romero, secretària de comunicació de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA). 

Les resistències dels avions  estan pensades per suportar aus però no elements metàl·lics, admeten els tècnics

“Les resistències dels avions estan pensades per suportar aus però no elements metàl·lics, nous materials o bateries. No s'ha d'esperar que hi hagi una desgràcia per legislar sobre això. Ja va passar amb els punters làser, fins que no es va fer pedagogia sobre els perills que suposava no va baixar el nombre d'incidents”, explica Fernando Marián de Diego, vocal tècnic de l'Associació Professional de Controladors de Trànsit Aeri (APROCTA), que alerta de casos de “furtivisme manifest” en l'ús de drons.

“Sí que hi ha més episodis amb drons i molts ni es reporten. A internet es poden trobar fotos de drons a prop de torres de control, radars o aeroports. L'espai aeri té el seu codi de circulació i si no es coneixen les normes, és un problema”, sosté Rafael Teijo, vocal del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA).  

2.000 PILOTS DE DRONS AMB LLICÈNCIA

El sector dels drons advoca per la regulació i el compliment de les lleis però desconfien de les veus d'alarma. “Sembla que cada vegada que un pilot veu una cosa estranya volant davant seu ho atribueix a un dron. Hi ha moltes coses allà dalt”, es queixa Jordi Santacana, director de Cat-UAV, l'operadora de drons pionera a Catalunya i membre del 'lobby' Catalonia Smart Drons, que agrupa 34 empreses. A Espanya hi ha actualment més de 2.000 pilots de drons amb llicències, 1.337 empreses certificades i 68 escoles, a més de 89 fabricants que poden instruir sobre els seus aparells. Tot es pot consultar a la web de l'AESA.

Santacana, exinstructor de vol, recorda que amb bastanta freqüència hi ha incidents amb aus (l'últim, una avioneta es va estavellar després de xocar contra un voltor a Arbizu, a Navarra), però els de drons són escassos. “Per pes, per velocitat i per impuls, seria extremadament difícil que un dron pogués fer caure un avió comercial, però sí que podria fer mal si xoqués contra les pales d'un helicòpter”, admet.

"Sembla que cada vegada que un pilot veu una cosa rara "Sembla que cada vegada que un pilot veu una cosa rara volant davant seu hagi de ser un dron", adverteix un usuari de drons

Notícies relacionades

Santacana adverteix també de la cada vegada més abundant proliferació d'objectes a l'atmosfera, des de globus aerostàtics fins a globus sonda, o fins i tot els considerats inofensius com globus infantils o bosses de plàstic. A una d'aquestes, recorda, se li atribueix un incident amb un avió de British Airways quan aterrava a l'aeroport de Heathrow i que en principi es va atribuir a un dron. Dies després, el Ministeri de Transports britànic desmentia que el causant hagués sigut un aparell no tripulat.

“És molt difícil veure un dron. Si no saps on són ni els trobes. Si un aparell de vuit quilos s'acostés a un avió, les mateixes turbulències que genera un aparell tan gran farien que el dron en sortís molt malparat”, afirma Joan Lesán, pilot de drons, que no dubta a parlar de “campanya de descrèdit contra els drons”.