La investigació sobre el cost de l'AVE a Barcelona destapa un desviament de 31 milions

Una auditoria d'Adif destapa que es van fer treballs amb materials de pitjor qualitat

2
Es llegeix en minuts

La investigació oberta per un jutjat de Barcelona  investigació  jutjat de Barcelona contra ex alts càrrecs d'Adif acusats d'inflar suposadament el pressupost de diverses obres de l'AVE a Barcelona ha destapat un desviament d'uns 31 milions d'euros.

El jutjat d'instrucció número 9 de Barcelona, que manté imputats dos exresponsables d'Adif, un enginyer, un cap d'obres i un representant de l'empresa Corsán, la concessionària de les obres sota sospita, disposa de noves dades fruit de la investigació que eleven la xifra suposadament desviada dels 6 milions que es creien inicialment fins als 31 milions, segons detalla aquest dijous 'El País.

Les noves dades aportades al jutge, entre ells una auditoria encarregada per Adif, inclouen sobrecostos aparentment no justificats en obres en més trams de l'AVE a Barcelona de l'inicialment sota sospita, segons les mateixes fonts.

La Fiscalia Anticorrupció fa mesos que està darrere d'aquest cas, davant la sospita que els implicats van alterar de forma repetida els mesuraments tècnics dels treballs adjudicats a les obres de l'AVE de Madrid a Barcelona, van falsejar posteriorment les certificacions oficials de l'obra executada i van camuflar el desviament en la certificació final per donar justificació aparent a més treballs dels que realment havien efectuat.

SOBREPREU IL·LÍCIT

Amb aquest mecanisme, Anticorrupció estima que els detinguts van generar un sobrepreu il·lícit en benefici de la contractista Isolux Corsan -inicialment estimat en uns 6 milions d'euros-, part dels quals van anar a parar als antics responsables d'Adif implicats en forma de regals.

Davant el jutge, els cinc acusats de malversació van al·legar el maig del 2014 que el sobrecost final -llavors estimat en 6 milions d'euros- obeïa als serrells per unes obres que s'havien portat a terme i que encara no havien cobrat, ja que estaven ultimant la certificació final per acreditar-ho.

El març del 2008, la contractista Corsán Corviram, ara integrada en Isolux Corsán, es va adjudicar en concurs públic les obres de l'AVE en el tram entre la futura estació de La Sagrera i el nus de la Trinitat per un import de 67,9 milions, davant els 98,6 milions d'euros pressupostats.

Els excàrrecs d'Adif imputats al·leguen que el 2011 es va acordar una modificació per incrementar el pressupost en 13 milions d'euros, dins del marc legal fixat en un 20% sobre el pressupost inicial.

MALVERSACIÓ

Posteriorment, al tram final, el pressupost es va incrementar de nou en uns sis milions d'euros -la quantitat que la Fiscalia sospitava inicialment que els acusats havien malversat- per abordar unes obres.

Notícies relacionades

A canvi d'aquest sobrecost, el fiscal sospita que el llavors gerent d'obres d'Adif Jaime G.G. va ser convidat a un viatge a Aspen amb un responsable de Corsán -mesos abans que s'adjudiquessin les obres-.

Segons l'auditoria encarregada per Adif i remesa al jutjat, la llista de distorsions que explica la diferència de costos entre el que s'havia pressupostat i el cost real és extensa, ja que els projectes inclouen conceptes com l'ús de barreres de formigó o làmines geotèxtils que no s'han trobat i només s'han comptabilitzat 678 soldadures -la meitat de les previstes-, i en lloc de formigó per als pals es van usar plaques metàl·liques cargolades i reblades. 

Temes:

Corrupció AVE