La Generalitat posarà un impost als vehicles més contaminants a partir del 2018
La taxa, que variarà en funció del nivell d'emissions de cada cotxe, recaptarà 75 milions anuals
El gravamen s'inclou en el projecte de llei sobre canvi climàtic del Govern català
Trànsit intens en un accés de la Ronda de Dalt de Barcelona a l’altura de la Vall d’Hebron, al novembre. /
El Govern ha aprovat aquest dimarts el primer projecte de llei de la legislatura, una norma que pretén lluitar contra el canvi climàtic, ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, amb el principal objectiu de reduir les emissions de CO2. En aquest marc, els vehicles contaminants no només seran gravats amb impostos i restriccions a l'àrea metropolitana de Barcelona, també a tot Catalunya, a partir del 2018. El Govern català ha aprovat aquest dimarts el projecte de llei de canvi climàtic, que serà la primera d'Espanya, segons va subratllar el conseller Rull.
“Ens ham fixat el repte d'aconseguir una reducció del 25% el 2020 respecte als nivells del 2005. I del 80% o més per al 2050”, va concretar. El projecte defineix també el Consell Català del Clima, òrgan de participació i mecanisme d'avaluació periòdic amb experts independents.
APLICACIÓ GRADUAL
El projecte governamental preveu impostos als vehicles més contaminants que s'aplicaran de forma gradual a partir del 2018. “Deixem dos anys per preparar el conjunt del país”, va dir Rull. “El 2018 començarem amb els vehicles més contaminants, amb emissió de més de 160 grams de CO2 per quilòmetre. L'aplicació total serà el 2020. Serà un esforç d'entre un i cinc euros anuals per als vehicles menys contaminants. Els vehicles amb emissions per sota de 120 grams n'estaran exempts”.
El conseller va citar a manera d'exemple: Un Seat Ibiza de cinc portes 1.2 tsi 105 cv amb una emissió de 119 grams no pagarà res. Un Ford Mondeo berlina 2.0 tdsi de 180 cv pagaria 2,75 euros a l'any. Un Audi A8, pagarien entre 15,5 i 84 euros a l'any depenent de la motorització. Un Peugeot 207 esportiu, 11 euros a l'any.
FONS CLIMÀTIC
La llei crearà un fons climàtic, que es nodrirà de recursos de la territorialització del fons de carboni de l'Estat, creat el 2011. Rull va acusar el Govern central d'estar incomplint en aquest punt. Aquest fons es nodrirà també de l'impost sobre vehicles contaminants. Quan aquest nou tribut estigui completament desplegat recaptarà uns 75 milions d'euros a l'any, segons el càlcul de la Generalitat.
Notícies relacionades“L'objectiu del tribut és desaparèixer perquè hàgim sigut capaços de fer una renovació potent de la flota de vehicles”, va precisar el conseller, i va agregar que la llei tindrà una disposició final que farà referència a la pobresa energètica, amb reduccions impositives per a col·lectius en risc d'exclusió social: tarifes socials en els subministraments d'electricitat, gas i aigua.
La llei també inclou una referència a la rehabilitació de vivendes amb criteris d'estalvi energètic. Entre les mesures a adoptar hi ha l'impuls de polítiques actives que fomentin la rehabilitació energètica, així com les dirigides a la reducció de demanda energètica.
- MEDI AMBIENT La Guàrdia Civil ratifica que les dades de la incineradora del Besòs són "incoherents"
-
- Salut pública Els metges avisen de l’expansió de la tinya entre els joves
- Al metatars Què és el neuroma de Morton, la malaltia que pateix Letizia: símptomes i causes
- Pedraz sospesa agafar el jutjat del cas Tsunami
- El futur de l’automoció Les marques xineses treuen rèdit de la frenada del cotxe elèctric a Europa
- Perfil Yin Tongyue: L’empresari que va confiar en Barcelona per entrar a Europa
- Chery inicia el desembarcament xinès en el motor espanyol
- Camí de les urnes El PNB agita territori ‘abertzale’ en el seu intent d’evitar el sorpasso de Bildu
- Newsletter Naturgy: no tots els fons són iguals