Anar al contingut

MANIFESTACIÓ D'UN COL·LECTIU VULNERABLE

Un metre i mig de vida

Els ciclistes inicien una campanya per pressionar de cara a les eleccions generals

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / BARCELONA

Les carreteres secundàries d'Espanya s'omplen tots els caps de setmana de ciclistes. Penyes esportives de tota la vida, de totes les edats, que s'enfunden el mallot per engolir quilòmetres i, en el millor dels casos, acabar degustant un aperitiu al bar de sempre. Després hi ha la desgràcia que molts conductors no coneixen, o el que és pitjor, fan cas omís de les normes de circulació i no deixen aquell sagrat metre i mig de distància quan avancen una bici. Una caiguda a segons quina velocitat, un impacte amb segons quin element, pot costar una vida. O diverses. Per això, i per molts detalls més, com el reglament específic per a la bici que el Govern té pendent des de fa anys, centenars de ciclistes van implorar ahir pels seus drets.

L'objectiu d'una mobilització com aquesta no era cap més que el de pressionar els partits polítics de cara a les eleccions generals del mes de novembre vinent. No en tenen prou amb bones intencions. Volen negre sobre blanc, una legislació molt més clara, que es doni a conèixer, que imposi sancions més dures. Perquè si no, pot passar que les xifres de mortalitat en el pedaleig mantinguin aquella esgarrifosa xifra d'un ciclista mort cada cinc dies. Albert Garcia, coordinador d'Amics de la Bici, va participar en la concentració convocada a Arc de Triomf, a Barcelona, on les bicis es van alçar al cel com el soldat que branda la seva espasa. «Ja està bé. L'única cosa que s'ha fet en aquests últims quatre anys és obligar els menors de 16 anys a portar casc obligatori».

Nova germandat

Si alguna cosa tenen guanyada aquesta onada de ciclistes enfurismats és que no hi ha fissures ni sigles. Tots van al mateix vaixell -s'ha creat fins i tot una nova germandat per concentrar tota la ira nacional, l'Associació per a la Defensa d'un Ciclisme Segur (Adecis)- i els rems miren i es mouen en la mateixa direcció. Serà a l'octubre, a les portes de la campanya electoral, quan posaran la guinda amb mobilitzacions a totes les grans ciutats del país. «Fins llavors -avança Albert, sense concretar per no rebentar la sorpresa-, portarem a terme protestes en actes estratègics». El coordinador d'Amics de la Bici explica que el Govern flirteja amb la idea de despenalitzar les infraccions lleus, entre les quals hi ha, assegura, la majoria d'accidents amb una bici implicada. «Si ara matar un ciclista costa uns 800 euros, pot ser que en el futur surti gratis», apunta.

Com passa amb bona part de la legislació espanyola, les lleis que concerneixen la bici són encra a hores d'ara desconegudes per un ampli espectre dels conductors que no han pedalejat des de la seva tendra infància. Al marge d'aquell metre i mig de distància que s'ha de deixar tant en carreteres com en un nucli urbà, el col·lectiu recorda que el codi de seguretat viària els permet circular en paral·lel -són molts els automobilistes que els retreuen amb el clàxon aquesta actitud- i que a les rotondes s'ha de donar prioritat a tot el pilot de bicicletes (se'l considera una unitat) malgrat que ja se sigui dins de la circumferència i la lògica digui exactament el contrari.

Adecis inclou a la seva pàgina web http://adecis2015.blogspot.com.es un manifest que resumeix a la perfecció el crit de la bici a Espanya. Reclamen «canvis legislatius, la creació i execució d'un pla nacional de la bicicleta i l'aplicació estricta del reglament». O el que és el mateix: normes que els dotin de més seguretat, un acord d'Estat perquè la bici sigui tinguda en compte en matèria de circulació a Espanya i una vigilància i implicació més grans dels cossos de seguretat. Per a tot plegat, conviden els ciclistes de tot el país a fer servir l'etiqueta #1MetroyMedio, que anirà ressonant per les xarxes socials fins a les eleccions.

En el cas de Barcelona, el febrer passat es va aprovar una modificació de l'ordenança de circulació en tots aquells aspectes relacionats amb la bici. D'aquí uns 15 mesos estarà prohibit fer servir les voreres. S'haurà de veure si la ciutat ja disposa de prou seguretat ciclista a la calçada.

Temes: Bicicletes

0 Comentaris