Un seguit d'anomalies

L'accident se suma als endarreriments i problemes «tècnics i industrials» del pla estrella de la indústria aeronàutica europea

1
Es llegeix en minuts
J. C. / SEVILLA

El projecte de l'Airbus A400M, anomenat Grizzly, va sorgir el 2003 quan un grup de països europeus van crear el consorci Airbus Military, per desenvolupar un nou avió militar que resolgués les necessitats de transport aeri d'una desena de països. Era la gran estrella de l'aeronàutica europea, l'avió militar d'hèlices més gran del món, que millorava la capacitat i radi d'abast d'altres models com l'Hércules espanyol i que, de passada, va impulsar i va distribuir una indústria netament europea entre diverses regions del continent, que va captar l'atenció d'altres governs.

Però el projecte de seguida va començar a fer aigües. Per començar, els primers avions es van entregar amb un retard de quatre anys, el 2013, i un sobrecost que arribava al 30 per cent.

L'últim episodi va tenir lloc el mes de març passat, quan el nou responsable del programa a Espanya, Fernando Alonso, va admetre sense reserves les greus «anomalies tècniques i industrials» que s'hi estaven detectant. I posava l'accent en les peces que arribaven a la factoria de Sevilla, on s'acobla l'avió, a vegades «sense acabar». De fet, va relatar que només l'avió que ja s'havia entregat a Alemanya, tenia fins a 800 errors o problemes que feien impossible recepcionar l'aparell, cosa que va provocar no poques queixes per part de l'executiu germànic.

Notícies relacionades

Alonso va augurar que la solució d'aquelles anomalies seria un procés lent i costós, que posava a la corda fluixa que es poguessin complir els terminis d'entrega de 20 aparells previstos per a l'any que ve. Tan bon punt van sentir aquestes notícies, alguns països compradors van anunciar que posposaven l'acceptació de les comandes fins que els aparells comptessin amb les característiques pactades.

El president de l'Executiu, Mariano Rajoy es mostrava ahir esperançat que l'accident mortal no suposi un nou obstacle. A falta que els responsables d'Airbus finalitzin la investigació de les causes, Alemanya ja ha posat en stand by els vols de prova de l'únic aparell de què disposa. Espanya, que va comprometre 26 aeronaus, estava pendent de rebre la primera l'any que ve.