Tragèdia aèria

Les asseguradores cobreixen la catàstofe

Les aerolínies tenen una pòlissa obligatòria mínima de 318.000 euros per passatger

Els familiars de les víctimes arriben a Le Vernet per celebrar l’acte de comiat dels seus éssers estimats, ahir.

Els familiars de les víctimes arriben a Le Vernet per celebrar l’acte de comiat dels seus éssers estimats, ahir. / FERRAN SENDRA

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA / BARCELONA

Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS) com a asseguradora líder farà front, juntament amb altres companyies amb qui comparteix la pòlissa, a les milionàries indemnitzacions per l'accident del vol 4U9525 de Germanwings, segons va dir en un comunicat. La companyia no va voler donar detalls de l'assegurança, però fonts del sector xifren en uns 1.000 milions d'euros la suma coberta, molt semblant a la de l'accident de Spanair a Madrid el 2008. Els jutges seran els que finalment decretin les indemnitzacions i això depèn de les legislacions nacionals.

Els vols comercials a la UE estan assegurats obligatòriament per un reglament de la Comissió Europea del 2004, reformat el 2010, que estableix en un mínim de 250.000 drets especials de gir (sistema internacional de pagaments que al preu actual equival a 318.750 euros) la cobertura mínima de responsabilitat civil per passatger, quan l'aeronau pesa més de 2.700 quilos, com és el cas. La pòlissa cobreix els danys per accidents i fins i tot actes de terrorisme, sabotatges o actes de guerra.

Encara que en la norma comunitària no s'inclou explícitament el supòsit que es podria haver produït en el vol de Barcelona a Düsseldorf  -possible suïcidi que comporta la mort de tot el passatge-, també està cobert. «Els jutges sempre tendeixen a buscar que els familiars cobrin una indemnització, i per tant actuen contra les companyies, que són les que tenen diners», expliquen fonts del sector.

Notícies relacionades

Els afectats tenen garantit que cobraran. Una altra cosa és el règim de responsabilitat, regulat pel Conveni de Mont-real i els reglaments europeus que l'incorporen al dret comunitari. Segons aquestes normes, la companyia «és responsable dels danys causats als passatgers, sense limitació, llevat que pugui provar l'exclusiva d'un tercer, que no és el cas; i que podria limitar la responsabilitat a uns 130.000 euros per passatger», segons l'advocat Carlos Villacorta, especialista en dret aeronàutic. Això no afecta els passatgers, i si hi ha exclusions en la pòlissa s'hauran d'arribar a un acord entre l'asseguradora i el prenedor de l'assegurança, l'aerolínia.

A més, hi ha les assegurances col·lectives que podrien tenir directius i empresaris que viatjaven en aquest fatídic vol i les pòlisses de vida o accidents individuals. VidaCaixa ja ha posat en marxa un dispositiu intern per donar resposta ràpida als potencials beneficiaris, tant a les empreses amb cobertures per als seus empleats, com per als familiars de víctimes. Al seu torn, les companyies indaguen els bitllets que es van pagar amb targeta de crèdit per veure si aquesta tenia una assegurança de vida que també haurien de cobrar els familiars.