nova polèmica educativa generada per la lomce

Els mestres de Religió també carreguen contra el temari de Wert

Troben que els objectius no s'ajusten al desenvolupament de l'alumne

Temen una caiguda d'estudiants el curs vinent, fet que posaria en risc les seves feines

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

no tots els professors de Religió combreguen amb el gir que el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, i la Conferència Episcopal Espanyola han donat a aquesta assignatura en la seva recent adaptació a la LOMCE. L'Associació de Mestres de Religió de Catalunya (AMRC) considera que els objectius marcats per Wert i els bisbes per a cada curs no corresponen a les capacitats dels alumnes i temen que, com a conseqüència d'això, molts pares d'escoles públiques deixin de matricular els seus fills en la matèria. El seu futur laboral, asseguren, està en joc.

L'entitat, que agrupa bona part dels docents que imparteixen Religió a Catalunya, lamenta que el nou currículum, publicat al BOE el 24 de febrer passat, no hagi tingut en compte en la seva elaboració les «capacitats cognitives» dels estudiants, segons va recollir ahir l'Agència Catalana de Notícies.

Per Susana Vilar, portaveu de l'AMRC, és per exemple inabastable que un alumne de 6 anys pugui relacionar els esdeveniments de la vida de Jesús amb els llocs on van tenir lloc, o que als 7 pugui construir un calendari litúrgic, quan molts dels nens d'aquesta edat desconeixen encara els mesos de l'any. Vilar considera que reconèixer «la incapacitat de la persona per aconseguir la felicitat per si mateixa», tal com preveu el currículum, és un objectiu impossible als 8 anys.

La publicació del nou temari de Religió no fa res més que precaritzar -encara més- la situació d'aquest col·lectiu de docents, format per unes mil persones a Catalunya i que ja fa anys que registra una caiguda progressiva d'alumnes. Segons les dades de preinscripció facilitades la setmana passada per la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, només un 13% de l'alumnat que aquest curs ha començat en un nou centre (perquè passaven a P3 i a primer d'ESO o bé perquè canviaven de col·legi) van demanar estudiar Religió.

Notícies relacionades

«NO RESEM A CLASSE» / A l'entrevista a l'Agència Catalana de Notícies, Vilar també protesta perquè l'únic aspecte que s'ha destacat del nou currículum és la inclusió de pregàries a classe. Els que ho critiquen, afirma la professora, no coneixen el temari anterior, dissenyat amb motiu de l'entrada en vigor de la LOE, on es preveu que els nens de P3 aprenguin a fer el senyal de la creu. A més a més, assenyala la mestra, que fa 24 anys que ofereix Religió, a les seves classes mai s'ha fet resar. Vilar està convençuda, de fet, que tampoc ho fan la major part dels mestres que imparteixen la matèria.

La religió, afegeix Vilar, es treballa actualment des d'un «punt de vista cultural». Els col·legis, prossegueix la mestra, intenten aprofitar la diversitat de l'alumnat per «obrir»  la classe de Religió a estudiants no catòlics i s'utilitza per entendre i comparar cultures, sense que això hagi suposat per ara cap mena de problema.