Fòrum d¿opinió Primera Plan@

«Amb internet és molt més fàcil ser un líder»

La plataforma arriba als 50 milions d'usuaris, cinc dels quals són espanyols

Francisco Polo, director de Change.org a Espanya, explica el seu model

3
Es llegeix en minuts
TONI SUST / CARME JANÉ
BARCELONA

Internet ho va canviar tot i entre tot el que va canviar figura la possibilitat d'incidir en la societat, d'aconseguir canvis sense ser ric ni poderós. Això és el que va defensar ahir Francisco Polo, director de Change.org a Espanya, una plataforma que vehicula peticions socials i que, va precisar, ja ha arribat als 50 milions d'usuaris al món, cinc dels quals són a Espanya. «Amb internet és molt més fàcil convertir-se en líder, la gent aconsegueix provocar canvis», va afirmar.

Polo, que es va pronunciar en aquests termes al fòrum d'opinió Primera Plan@, organitzat conjuntament per EL PERIÓDICO DE CATALUNYA i Banc Sabadell, va posar l'accent en els avantatges d'una plataforma que ha permès, per citar els exemples als quals va recórrer, que una espanyola entestada a fer-ho aconseguís impulsar una llei per a la reutilització de llibres gràcies al suport de 300.000 internautes; que una sud-africana combatés les violacions col·lectives perpetrades com a càstig a lesbianes, o que un poble gallec forcés l'obertura d'una biblioteca. Fa uns anys, va dir, causes d'aquesta mena haurien requerit una inversió i infraestructures poc accessibles al comú dels mortals.

A part d'exemples, Polo va donar xifres. Cada mes, va dir, 30.000 persones (3.000 a Espanya) inicien una petició. Una d'elles, va recordar el director d'EL PERIÓDICO, Enric Hernàndez, va ser la iniciada per aquest diari arran de la mort d'un guineà al CIE de Barcelona amb l'objectiu de reclamar un reglament per als centres d'internament per a estrangers, que es preveu que s'aprovi d'aquí dues o tres setmanes. La plataforma també presenta dubtes, per exemple tot el que afecta la part econòmica. Perquè obrir una petició és gratis, fora que un decideixi anar més enllà.

EL MODEL DE NEGOCI / Un internauta va preguntar a Polo per aquesta qüestió, per quin és el negoci del qual es nodreix Change.org. I ell va respondre que l'empresa es nodreix de donacions i d'aportacions d'empreses i internautes: «És un sistema similar al de Youtube. Si una empresa vol que la seva campanya surti promocionada, doncs paga. I un particular igual». A més, l'equip de la plataforma assessora aquests clients perquè aconsegueixin més presència als mitjans de comunicació i els aconsellen per difondre la seva causa en les xarxes socials. En suma, es tracta d'un tracte preferent a canvi de diners. Aquest punt va generar, i genera, certs dubtes respecte del tracte que reben les peticions que no porten pagament aparellat. Dubtes que no es van dissipar quan Polo, a pregunta d'Hernández, va ser incapaç de precisar quina és la facturació de Change.org. El que sí que va negar va ser que la plataforma hagi col·laborat amb la NSA oferint dades com altres webs conegudes.

Polo va parlar de l'èxit dels Decision Makers, una eina oberta per la plataforma perquè representants polítics i econòmics tinguin una altra forma de relacionar-se amb els ciutadans que demanen canvis. Per ara, va explicar, ja compten amb aquesta eina l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, el PSOE i el BBVA.

'EMPODERAR' / El director de Change.org a Espanya -que al seu dia va crear la plataforma Actuable, després adquirida per la que utilitza actualment- va citar diverses vegades una paraula que últimament ha fet fortuna: empoderar. «Empoderar el ciutadà perquè aconsegueixi els canvis que vol veure», va dir al resumir l'objectiu de la firma.

Polo va al·ludir a la «teoria del canvi» i va advertir que no es tracta només d'ajuntar firmes. Ja que algunes vegades se n'aconsegueixen un milió, però això no serveix perquè la iniciativa prosperi. En canvi, va subratllar, només van caldre les firmes de 60 veïns del poble gallec abans al·ludit perquè l'alcalde de la localitat decidís acceptar i obrir la biblioteca  més dies.

Notícies relacionades

Vegeu el vídeo d'aquesta notícia al mòbil o

a e-periodico.cat