El model d'examen

Una invitació a reflexionar

L'informe no avalua què sap l'estudiant, sinó la seva capacitat de comprensió

A Catalunya hi han participat 1.400 alumnes de 28 centres públics i 22 privats

1
Es llegeix en minuts
ANTONIO M. YAGÜE / MADRID
RAFA JULVE / BARCELONA

El cercle s'ha tancat. La primera edició de l'Informe PISA, publicada l'any 2000, es va centrar especialment en l'avaluació de les competències en comprensió lectora. La segona entrega, del 2003, va posar el focus en les matemàtiques. La tercera, del 2006, en les ciències naturals. I la quarta i última, que es publica ara però que va efectuar les avaluacions l'any passat, torna a incidir sobretot en si els estudiants comprenen el que llegeixen. Les preguntes sobre aquest aspecte suposen el 60% del total, mentre que el 40% restant se'l reparteixen les altres dues matèries a parts iguals.

En total hi han participat 470.000 alumnes de 15 anys de 65 països (33 de l'OCDE i 32 associats). D'aquests, 1.381 són alumnes que estudien en 50 centres de Catalunya, 28 públics, 21 concertats i un privat. Tots ells (674 noies i 707 nois) han contestat una avaluació que combina preguntes de tipus test amb d'altres en què s'ha de desenvolupar la resposta. La majoria (el 81%) eren alumnes de 4t d'ESO, encara que també n'hi havia de 3r (17%) i 2n (2%).

TREBALLAR AMB INFORMACIÓ / La principal peculiaritat de l'informe és que no serveix per avaluar coneixements sinó capacitats. No es pregunta per la llista d'afluents d'un riu ni es demana solucionar integrals. Del que es tracta és de valorar si els estudiants són capaços de comprendre un text complex, si saben respondre a una pregunta que implica un procés matemàtic o si saben treballar amb una informació científica.

Notícies relacionades

En el cas de la lectura, l'OCDE considera que el que s'ha d'analitzar és si l'alumnat comprèn el text que se li presenta, si sap reflexionar -hi i si demostra que «sap implicar-se per aconseguir els propis objectius», així com «desenvolupar el coneixement i poder participar en la societat». Per això, els estudiants es troben amb textos de tota mena: descriptius, narratius, argumentatius..., de diferents temes i amb diferents contextos.

L'avaluació va tenir una durada de dues hores i el temps aproximat per contestar cada qüestionari era de 30 minuts. Perquè els analistes tinguin més bona visió de cada centre, els directors també han d'omplir un qüestionari sobre les característiques del centre, de l'alumnat i del professorat.