LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

El refugiat superheroi de 'Jupiter's moon' conquista Sitges-2017

L'al·legòrica cinta de l'hongarès Kornél Mundruczó aconsegueix el premi a la millor pel·lícula i als efectes especials

'Thelma' i 'Revenge', dos relats de rotund apoderament femení, s'emporten la resta de guardons principals

zentauroepp40388370 icult pelicula jupiter s moon171014125602

zentauroepp40388370 icult pelicula jupiter s moon171014125602

2
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Quan divendres a la tarda Kornél Mundruczó va rebre una Màquina del Temps just abans de la projecció de la seva pel·lícula 'Jupiter's moon', el director hongarès va semblar una mica incòmode. "És estrany. Només tinc 42 anys i confio que rebre un premi per la meva carrera no signifiqui el final de res". Més aviat al contrari: la seva arriscada al·legoria sobre un refugiat sirià que, després de ser abatut a trets a la frontera entre Sèrbia i Hongria, descobreix la insòlita capacitat de volar, va conquistar el premi a la millor pel·lícula de la 50a edició del Festival de Sitges. Una paràbola sobre el drama dels refugiats a Europa (nom de la lluna de Júpiter a què es refereix el títol) a mig camí entre la denúncia política, el messianisme esperançador i les aventures superheroiques a l'estil 'Chronicle' en què la potència visual i oportunitat del seu discurs van fascinar el jurat, que també li va atorgar, amb justícia, el guardó als millors efectes especials.

A més de 'Jupiter's moon', els altres dos grans triomfadors del festival van ser dos relats de necessari apoderament femení: 'Thelma', sedós relat iniciàtic de Joachim Trier sobre una noia amb poders psíquics, definida amb encert com la versió de 'Carrie' que hauria dirigit Ingmar Bergman (premi especial del jurat, guió i Méliès de Plata); i 'Revenge', una joiosa i sanguinària història de violació i venjança de Cornalie Fargeat (millor direcció i millor 'opera prima'). Sense oblidar, evidentment, el molt merescut premi de la crítica a la imponent 'El sacrificio del ciervo sagrado', de Yorgos Lanthimos, una de les commocions morals del festival, 'ex-aquo' amb 'As boas maneiras', atractiu acostament a la licantropia de Juliana Rojas i Marco Dutra, que durant alguns dies va sonar molt entre les favorites al premi principal.

Doblet per a Pintó & Caye

De la resta de guardons, cal destacar el del públic, sempre festiu i espontani, per a 'Matar a Dios', l'estupenda comèdia negra dels catalans Pintó & Caye, que van fer un triomfal doblet amb el premi al curtmetratge per 'R.I.P.'; el de millor actriu (inesperat) per a Marsha Timothy pel seu paper de venjadora -poder femení, novament factor clau en aquest Sitges-50- a 'Marlina the murderer in four acts', de Mouly Surya (que també es va emportar una menció especial a la secció Focus Àsia); i el de millor actor per a Rafe Spall pel seu treball a l'aterridora 'The ritual', de David Bruckner.

Notícies relacionades

Dins de la secció Noves Visions One, el premi va ser per a 'Dave made a maze, de Bill Watterson; i a Noves Visions Plus, per a 'Dawson City: frozen time', de Bill Morrison. 'Creep 2', de Patrick Kack-Brice, va aconseguir el Panorama Fantàsic; i 'Battleship island. Director's cut', de Ryoo Seung-wan, l'Òrbita.

El sempre cotitzat premi Focus Àsia va ser per a 'A special lady', de Lee An-kyu, mentre que l'Anima't va ser per a 'Tehran taboo', d'Ali Soozandeh, rodada amb tècnica rotoscòpica; i el Discovery, per a 'Brigsby bear', de Dave McCary. 'Cuerno de hueso', d'Adrián López, va conquistar, per la seva banda, el premi Brigadoon-Paul Naschy; i 'Madraza', d'Hernán Aguilar, el Blood Window. El premi Carnet Jove va ser per a l'exquisida (i oblidada dels grans trofeus) 'A ghost story', de David Lovery, que també es va emportar el reconeixement a la millor fotografia i el dels voluntaris del festival; i el Midnight X-Treme, per a 'Anna and the apocalypse', de John McPhail.