LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

'Matar a Dios': la família i un més

Els catalans Pintó & Caye presenten a Sitges la seva 'opera prima', una estimulant comèdia negra sobre la misèria de l'ésser humà plena de somriures congelats

undefined40512372 sitges  12 10 2017  caye casas i albert pinto  directors del171012183656

undefined40512372 sitges 12 10 2017 caye casas i albert pinto directors del171012183656 / Robert Ramos

2
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Una nit de copes, Caye Casas i Albert Pintó van plantejar un joc als seus amics en forma de pregunta: si el món s’acabés demà i haguéssiu d’escollir dues persones per sobreviure... ¿a qui triaríeu? La discussió entre ells va ser tan apassionada que van veure que allà, en aquell dilema estil conte de Richard Matheson, hi havia una història per explicar. Fins al punt que va acabar sent el punt de partida de la seva opera prima, 'Matar a Dios', estimulant comèdia negra plena de rialles glaçades presentada ahir a concurs a Sitges, i que evoca el primer Álex de la Iglesia i els Jeunet & Caro de 'Delikatessen'. «Això és el que ens diuen, i és guai que ens comparin amb aquests monstres. A veure si estem a l’altura... de les seves sabates», responen a duo.

A 'Matar a Dios', quatre membres d’una família es disposen a celebrar la nit de Cap d’Any en un casalot enmig del bosc quan irromp un misteriós vagabund nan que assegura ser Déu. No només això: els anuncia que exterminarà la Humanitat quan surti el Sol i els ofereix l’oportunitat d’elegir dos únics supervivents. El problema és que els que han d’escollir  Adam i Eva són quatre desventurats que reflecteixen algunes de les pitjors misèries de l’ésser humà. «La pel·lícula és una crítica a sac de l’espècie humana», explica Casas. «Ho diu un personatge: som una merda, un càncer per al planeta. Déu s’ha adonat que això de l’home no li ha sortit bé i ofereix a l’espècie humana una última oportunitat. Si la caguen, tot s’acabarà i el planeta seguirà vivint amb els seus ocellets i els seus  escarabats».   

Més enllà dels propòsits reflexius, 'Matar a Dios' és tot humor negre. «És la nostra marca de la casa, humor irreverent, surrealista, grotesc, amb mala llet, per intentar parlar de temes potents», explica Casas. «Volem fer riure, però una mica, sense passar-nos, perquè també volem que se’ns prengui seriosament», secunda Pintó.

Càmera i actors

Notícies relacionades

Són amics des de fa anys. 'Matar a Dios' és el seu primer llarg, però tots dos ja van firmar com a Caye & Pintó el multipremiat curt 'Nada S.A.' (2014) i l’acabat d’estrenar 'RIP'. «Jo m’encarrego de la posada en escena, de la càmera», diu Pintó (Sant Cugat, 1985), realitzador d’espots i professor a l’ESCAC. «I jo em tanco a treballar amb els actors. ¡Els pego!», ironitza Casas (Terrassa, 1976), il·lustrador que els més futbolers recordaran com a autor (Caye) de les tires a les contraportada de l’'Sport' durant anys.

Un dels grans ingredients de 'Matar a Dios', a part del seu títol provocatiu, és el fantàstic treball de Boris Ruiz, Eduardo Antuña, Itziar Castro i David Pareja com la família i Emilio Gavira com a Déu. «Aquesta és una pel·li d’actors. Sense ells no tindríem res», admet Casas.