Districtes SARRIÀ-SANT GERVASI

Les Planes va en autoestop

'Barristop' fomenta el transport compartit i solidari dels veïns de Collserola

Nicolas Pirotte, de ’Barristop’, amb els identificadors del projecte.

Nicolas Pirotte, de ’Barristop’, amb els identificadors del projecte. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
BEATRIZ PÉREZ / BARCELONA

Fomentar la cohesió social i la unificació dels nuclis urbans de Can Rectoret, el Mas Sauró i el Mas Guimbau, ubicats al barri de les Planes. És l'objectiu de Barristop, un nou servei d'autoestop per a veïns ideat pel belga Nicolas Pirotte. «Són barris amb cases molt aïllades entre si. La gent es mou en cotxe», explica aquest veí de Can Rectoret, que a més destaca la «poca freqüència» del transport públic en aquesta zona del districte de Sarrià-Sant Gervasi assentada en ple vessant de Collserola. «Els autobusos passen cada hora. I a vegades has de caminar més de 20 minuts fins a arribar a la parada de bus», afegeix.

Per poder beneficiar-se de Barristop (que és gratuït), la persona interessada s'ha d'inscriure com a xòfer, vianant o les dues condicions al Centre Cívic L'Elèctric o al Casal de Barri de Can Rectoret. A continuació, per motius de seguretat, deixarà les seves dades personals en un registre d'usuaris. Els xòfers inscrits portaran un adhesiu identificatiu al cotxe. I els usuaris, un mocador taronja a la vista que indicarà que volen ser transportats. Fa a penes un mes que Barristop va començar a funcionar i, de moment, hi ha inscrits 17 vianants i 14 cotxes.

«No descartem que aquest servei s'estengui també a altres zones», explica Nicolas Pirotte. Entre altres coses perquè la meitat de la població de Sarrià-Sant Gervasi viu a la muntanya. Són unes 4.800 persones que estan distribuïdes per Vallvidrera, el Tibidabo i la meitat barcelonina de les Planes (l'altra meitat pertany a Sant Cugat del Vallès) que no sempre disposen de facilitats per desplaçar-se.

Barristop s'ha fet possible gràcies a la feina conjunta de l'ajuntament, L'Elèctric, el Casal de Barri de Can Rectoret i els centres d'atenció primària (CAP) i associacions veïnals de la zona.

SOLIDARITAT / «L'origen de Barristop és una iniciativa del 2015 denominada Els silencis del barri, que buscava promoure la solidaritat entre veïns i l'assistència mútua», explica Jesús Escardó, membre de l'Associació de Veïns El Sanatori, de Can Rectoret. Destaca que Barristop fomenta les «relacions interveïnals» en uns barris on, afirma, «hi ha molta gent nova».

Notícies relacionades

«Barristop no substitueix el transport públic, però sí que facilita que la gent es mogui amb més facilitat pels barris de muntanya», matisa. Això sí, considera necessari augmentar la periodicitat dels busos a la zona. En aquest mateix sentit es pronuncia Núria López, treballadora social del CAP de les Planes. «Fa anys vam fer un diagnòstic del barri i vam veure que estava molt apartat». Segons ella, un dels avantatges de Barristop és que es tracta d'un servei d'«autoestop controlat».

Fonts del Districte (que és part de la comissió de seguiment del projecte) asseguren que esperaran els resultats del protocol de revisió de TMB per comprovar si és necessari augmentar la freqüència dels busos de la zona.