1.300 roses fan la volta al món

La decoració de la façana de la Casa Batlló el dia de Sant Jordi no tan sols va congregar els barcelonins sinó que va tenir un impacte imprevist a les xarxes socials

lpedragosa33644562 barcelona 23 04 2016   dia de sant jordi  en la fo160424190356

lpedragosa33644562 barcelona 23 04 2016 dia de sant jordi en la fo160424190356 / CARLOS MONTA ES

3
Es llegeix en minuts
Ernest Alós
Ernest Alós

Coordinador d'Opinió y Participació

Especialista en Escric, quan puc, sobre literatura fantàstica i de ciència ficció, ornitologia, llengua, fotografia o Barcelona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Des d'aquells llunyans anys de les expedicions diplomaticocomercials de Jordi Pujol al Japó, el desig de donar a conèixer al món la diada de Sant Jordi i aconseguir que se celebri internacionalment ha viscut mil i un intents. L'últim d'ells, la invitació, aquest any, d'una vintena de  llibreters i de periodistes internacionals per part del Diplocat, el consorci d'acció exterior vinculat a la Generalitat. Però cap d'ells ha aconseguit mai un impacte tan encertat com la iniciativa dels propietaris de la Casa Batlló de fer una cosa tan simple com omplir de roses els seus balcons i donar els beneficis de l'acció a la Fundació Arrels, amb la qual l'edifici de Gaudí va aconseguir convertir-se en la imatge del Sant Jordi del 2016 a Barcelona i al món.

Una sola imatge penjada divendres a Facebook ha sumat en 48 hores 3,5 milions de visualitzacions

Bé, de fet, la idea és simple, però la seva realització en un edifici Patrimoni de la Humanitat, de formes ondulades i en un dia de primavera amb risc de pluja, no ho va ser tant. Ni tampoc ho és aconseguir un ressò tal al carrer (en dues ocasions la Guàrdia Urbana va haver de tallar el passeig de Gràcia per l'aglomeració de vianants que volien fotografiar la façana) ni a les xarxes socials, amb 3,5 milions de visualitzacions a Facebook en tot el món i 62.000 'm'agrada' sols de la foto que van penjar en el seu perfil els gestors de l'espai, a més d'incomptables imatges a Instagram.

La 'comunity manager' de la Casa Batlló, Pilar Delgado, és qui ha treballat en una campanya de màrqueting cultural en les xarxes socials digna d'estudi. La recerca de suport d''influencers' va tenir un avantatge que va obrir moltes portes: "Que fos una acció solidària amb una entitat com la Fundació Arrels, que treballa amb les persones sense sostre va facilitar un suport total per part de tota la gent a qui ens vam dirigir", explica. 

Una col·laboració clau va ser l'associació amb els organitzadors del Worldwide Instameet de Barcelona:. 500 instagramers ben connectats li van dedicar les seves fotos divendres. I utilitzar "totes les xarxes, les més conegudes, com Facebook, Twitter i Instagram, però també vídeos a Periscope amb la visita de l'actor Antony Anderson ('Blackish') o a Snapchat (l'última nena que va comprar una rosa, que era mexicana).

Treball en xarxes a part, queda el disseny de la façana, amb tan sols un mes de preparació i a càrrec de l'Agenda Hache. "Ha sigut l'encàrrec més mediàtic de la nostra petita agència, i ha tingut una repercussió que no esperàvem. També ha sigut el més difícil; és un edifici en què no es pot tocar pràcticament res", explica la seva copropietària, Berta Hausmann. La idea inicial de les flors de tela es va descartar: la pluja podia desbaratar-les. També era imperatiu que ni destenyissin (acabar amb la Casa Batllo plena de regalims vermells hauria sigut un desastre de dimensions imprevisibles) ni poguessin ferir un passejant en cas de caiguda.

per Pep Ayora

   

Notícies relacionades

La solució la va donar el responsable d'executar les 1.300 flors, el clown, impulsor del grup d'animació La Companyia i responsable de l'empresa Decorporex Pep Ayora. "Hem rebut missatges preguntant si són de ceràmica, però les flors són de porexpan amb pintura plàstica, que ni destenyeixen ni pesen". Així es van poder ajustar a balcons unes xarxes carregades de roses "amb brides que no podien ni rascar els balcons" i evitar qualsevol risc. 

¿L'èxit de la Casa Batlló aquest any es convertirà en contagiós, i acabarà el passeig de Gràcia convertit en un concurs de façanes adornades, com ja va succeir arquitectònicament en la 'mansana de la discòrdia? "L'acció amb les roses té sentit a la Casa Batlló, plena d'elements que recorden la llegenda de Sant Jordi", diu Pilar Delgado. Bé, però no seria estrany que a la Pedrera ja estiguin pensant què faran l'any que ve...