ERRORS DE GESTIÓ

2,5 milions de visites es perden cada any als CAP perquè l'usuari no hi va

Salut intenta conscienciar els ciutadans perquè avisin quan no poden anar a la cita programada

Qui no es presenta i no avisa no pot ser substituït i el seu espai s'inutilitza

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

Les visites amb el metge de família que cada ciutadà de Catalunya té assignat en un centre d'assistència primària (CAP) es programen amb una antelació que, segons la planificació teòrica de la Conselleria de Salut, no hauria de superar les 48 hores. Aquesta programació, dirigida a facilitar l'organització dels serveis, queda desvirtuada quan el pacient no es presenta a la cita pactada sense tampoc anul·lar-la o canviar-la. Així passa cada any a Catalunya amb la visita mèdica prevista per a 2.5089.213 usuaris, un 8% de tota la programació de l'àrea d'assistència primària de l'Institut Català de la Salut (ICS). L'especialitat que més acusa aquesta inassistència és la d'odontologia, que perd un 20% de les visites. Els CAP realitzen cada any 38 milions de visites mèdiques.   

Les absències no comunicades estan relacionades, moltes vegades, amb la demora de la visita programada, un retard en el qual, des que es van produir les retallades pressupostàries a Salut, lleugerament revertides, arriben a les tres o quatre setmanes en nombrosos centres de les capitals més poblades de Catalunya.

Les especialitats mèdiques ateses als CAP, a les quals deriven els metges de família, entre elles odontologia, traumatologia o otorrino, entre moltes d'altres, són així mateix les que amb més demora es programen. Els especialistes van, com a norma, un dia a la setmana al CAP assignat. En nombrosos casos -oftalmologia, dermatologia i la citada odontologia-, l'espera supera els quatre o cinc mesos. Pot passar, per tant, que el pacient oblidi aquella cita o que hagi intentat resoldre el seu problema mèdic per la via sanitària privada.       

El truquen i no hi és

L'espai de la visita mèdica que no es produeix es perd, ja que el metge o la infermeria són conscients de l'absència del citat ciutadà en el moment en què el truquen perquè entri a la consulta i no respon, sense temps ja per substituir-lo per una altra persona. 

Aquesta circumstància ha portat l'ICS a emprendre una campanya de conscienciació ciutadana dirigida a aconseguir que qui per alguna raó no pensi anar a una visita prevista amb el seu metge de família telefoni amb certa antelació al CAP per informar-ne. D'aquesta forma, el forat deixat serà ocupat per un altre pacient. En tots els CAP, asseguren fonts de l'ICS, l'usuari surt del centre mèdic amb una circular que inclou el telèfon al qual es pot avisar en cas de no pensar anar a la cita amb el facultatiu. El telèfon és  93 326 89 01, o bé el del centre en qüestió on pertanyi l'usuari.

Notícies relacionades

L'ICS inclourà a la seva pàgina web informació perquè els usuaris siguin conscients de la importància d'anul·lar una visita mèdica que no pensen fer. L'usuari rebrà així mateix un correu electrònic que detallarà la importància de deixar l'opció perquè una altra persona pugui aprofitar el temps mèdic que d'una altra forma es perdria. En moltes ocasions, consideren des de l'ICS, els ciutadans no són conscients de les conseqüències de desestimar una visita mèdica programada.