MOVIMENTS AL PARTIT MORAT

Podem fia la seva sort a Errejón i Carmena

Iglesias insta el seu exnúmero dos a tornar "ja" i Errejón prefereix cuinar la seva campanya "a foc lent"

El líder fixa com a prioritat guanyar a la Comunitat i l'Ajuntament de Madrid per remuntar el declivi

undefined38273624 madrid  02 05 2017   politica  i igo errej n  podemos  duran180119182851

undefined38273624 madrid 02 05 2017 politica i igo errej n podemos duran180119182851 / JOSE LUIS ROCA

4
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol

Pablo Iglesias sap, des de fa un any, que el futur de Podem dependrà, en  bona mesura, de si Íñigo Errejón i Manuela Carmena aconsegueixen governar després de les eleccions del 2019 a la Comunitat i l’Ajuntament de Madrid. Al tancar la porta de Vis-talegre 2 (febrer del 2017) el cap podemista va defensar que fer sortir de l’arena estatal el seu exnúmero dos per conquistar un feu autonòmic podia suposar un «trampolí» de cara a les eleccions legislatives del 2020. Després d’un any a l’ombra, la candidatura d’Errejón ha passat a convertir-se, més que en un trampolí, en un salvavides per a Podem. La direcció morada admet que la presència de l’estrateg i de l’alcaldessa de Madrid són clau per frenar el declivi d’un partit que s’enfonsa en les enquestes i que espera amb angoixa el pròxim baròmetre del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) amb intenció de vot, al febrer.

Iglesias sembla tenir pressa. Més enllà d’intentar recuperar el pols al Congrés (d’aquí ve que reclami a Mariano Rajoy que convoqui el debat de l’estat de la nació) no li queden asos a la màniga i en els últims dies ha instat en públic el secretari d’Anàlisi Estratègica a posar en marxa ja el seu projecte per conquistar la Comunitat de Madrid amb l’ànim de situar Podem en l’ecosistema en què va néixer i en què millor respira: la campanya electoral.

 

Encara no té eslògan, ni marca, ni programa, ni llista tancada, ni segmentació de sectors electorals

¿Iglesias està demanant a Errejón que acceleri? «Hem de començar la campanya ja perquè el canvi sigui possible i viable», el va instar en l’última reunió davant la cúpula, idea que ha repetit en totes les seves intervencions davant la premsa en els últims dies. El seu secretari d’Organització, Pablo Echenique, va anunciar divendres que posa en marxa una ruta pel territori amb vista a preparar la campanya del 2019.

I, no obstant, Errejón no demostra intenció de prémer l’accelerador. Va deixar caure en un acte a Tenerife dijous que prepara la seva candidatura «a foc lent». A menys que Iglesias forci unes primàries ben aviat, Errejón esperarà mesos a fer el salt a la precampanya.

Avançar en silenci

És conscient que quan falta més d’un any per a la celebració del comicis la primera fila és més que probable que el desgasti, i que resulta més efectiu portar a terme prospeccions en silenci: recórrer el territori i posar el termòmetre a una societat que ha abandonat la indignació als carrers, demana «cert ordre» i ha tornat a parlar dels temes d’abans del 15-M. Errejón necessita traduir aquest pols en polítiques concretes, en nous eslògans que transcendeixin l’antic electorat podemista. Vol, així mateix, treballar el seu perfil. En això està centrat des de fa mesos i no sembla voler-se llançar a la carrera amb urgències de rescat.

El PP i el PSOE esperen la confirmació de si l'alcaldessa repeteix per elegir els seus candidats al consistori de la capital

Els tuiters l’han vist tallar pernil amb dificultat per Nadal, cuinar amb èxit interpretable però aparentment ben discret i estudiar a la sierra, en un intent de transcendir el seu perfil intel·lectual i humanitzar la seva candidatura. No en va s’enfrontarà a Cristina Cifuentes (Partit Popular) que es mou amb proximitat a les xarxes socials.

És treball de fons però no pas de precampanya: Errejón no té eslògan, ni marca decidida per a la seva candidatura, ni programa electoral, ni llista tancada (sí, però, llocs rellevants), ni segmentació de sectors. Fa mesos que no vol aparèixer per televisió. El seu projecte està encara en una fase embrionària i, a manys que Iglesias forci altres ritmes convocant primàries en els pròxims mesos, no preveu accelerar el pas. A ningú se li escapa que un candidat llançat amb presses només es pot cremar en l’any llarg que falta per a les eleccions.

El consistori, clau

Notícies relacionades

L’altra clau de volta, potser menys visible que Errejón però probablement més determinant per a les possibilitats de reflotament podemista és la decisió de Carmena. Tot sembla indicar que l’alcaldessa de Madrid repetirà com a candidata el 2019. No obstant, la confirmació no arribarà per ara. La jutge no vol ni sentir parlar del tema i ho descarta sense manies en les rodes de premsa. Tampoc la seva portaveu, Rita Maestre, vol avançar si seguirà al consistori o, tal com s’apunta, farà el salt a la política regional. De fet, el PP i el PSOE estan a l’espera dels moviments de Carmena per assignar, al seu torn, un cap de llista o un altre a l’Ajuntament de la capital.

Iglesias sap bé que llançar prematurament Errejón i Carmena a la precampanya els pot devorar. Necessita, no obstant, un torniquet que taponi la sagnia d’electors que mostren les enquestes. El temps dirà si actua amb paciència estratègica. O no. H

Ball de noms

La idea de combatre l’erosió de la marca Podem en els últims mesos mitjançant la vella tàctica de màrqueting de canviar-ne el nom (branding), avançada per aquest diari fa unes quantes setmanes, ja comença a aterrar als cercles territorials amb vista a les municipals i autonòmiques de la primavera del 2019. Així, el partit a Andalusia, just quan es rumoreja un possible avançament electoral, va registrar l’11 de gener passat la fórmula Marea Andalusa. També a Galícia s’ha obert el debat per defugir o com a mínim acompanyar el nom Podem.