Anar al contingut

ACCIDENT AERI

Mor el pilot d'un caça de l'Exèrcit després de la desfilada del 12-O

L¿avió del capità Borja Aybar va caure quan aterrava a la base de Los Llanos

Rajoy i Cospedal van anul·lar la seva presència al Palau Reial per recolzar la viuda, que té un nadó de 4 mesos

Iolanda Mármol

Marcos Romero

undefined40513185 gra331 albacete 12 10 2017 el presidente del gobierno ma171012171810
zentauroepp40511316 emergency workers stand in the area where an eurofighter jet171012143109

/

Tràgic final per a la desfilada de les Forces Armades del 12 d’Octubre. El pilot d’un dels vuit avions Eurofighter que havien participat en la parada militar va morir ahir a l’estavellar el seu caça quan mirava d’aterrar de tornada a la base de Los Llanos (Albacete). Es tracta del capità Borja Aybar, casat i amb un nadó de només 4 mesos. El finat tenia 34 anys, era natural de Puertollano (Ciudad Real) i la seva família viu a Santa Pola (Alacant).

El sinistre, que es va produir al migdia, quan finalitzava a Madrid la desfilada, va alterar la celebració de la festa nacional. El president del Govern, Mariano Rajoy, i la ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal, van anul·lar la seva presència al Palau Reial, es van limitar a saludar els Reis i van sortir cap a Albacete a fer costat als familiars de la víctima. Avui, Cospedal presidirà el funeral militar a la base de Los Llanos.

De moment, es desconeix què va ocasionar l’accident, i tot i que Defensa treballa amb alguna hipòtesi, encara és preliminar. El capità era un pilot experimentat, amb 1.238 hores de vol, i no va activar el sistema d’escapament del caça, motiu pel qual no va poder sortir de l’aparell abans de l’impacte. Segons els experts, aquest fet fa més difícil determinar les causes de l’accident fins que la Comissió per a la Investigació Tècnica d’Aeronaus Militars (CITAAM) completi un estudi en profunditat.

Aclarir els fets

Els especialistes d’aquesta unitat es van traslladar immediatament al lloc dels fets per extreure el cos de l’interior del caça i iniciar la investigació. Segons testimonis presencials, l’accident es va produir quan diversos avions feien maniobres d’aproximació a l’aeroport i una de les aeronaus va impactar contra terra. El sinistre va originar un incendi i una gran fumera, i es van haver de tallar els accessos a la base de Los Llanos.

L’Eurofighter sinistrat és un dels quatre de l’Ala 14 de la base de Los Llanos que, amb quatre més de l’Ala 11 de la base de Morón de la Frontera (Sevilla), tornaven després d’haver participat en la desfilada del 12-O a Madrid.

A l’arribar al lloc de l’accident, Rajoy i Cospedal van visitar la dona de la víctima, quan els pares encara estaven viatjant des de Santa Pola a Los Llanos. Tots dos van traslladar el condol a la família i a tot l’Exèrcit de l’aire, i van manifestar la seva voluntat que les causes de l’accident s’aclareixin com més aviat millor. «És un moment molt dur», va admetre Rajoy, que va enviar la seva «solidaritat i afecte» als familiars.

Tres accidents més

L’Eurofighter és un caça bimotor construït per un consorci d’empreses europees. Va ser desenvolupat el 1983 per les companyies EADS, BAE Systems i Alenia Aeronautica. Va realitzar el seu primer vol el 27 de març de 1994. Amb el d’ahir són quatre els Eurofighter que l’Exèrcit perd en accident. El 2002, un caça bombarder es va estavellar a les proximitats de Belvis de la Jara (Toledo) i els dos militars que el pilotaven van aconseguir salvar-se a l’ejectar-se de l’aparell.

L’any 2010, a la base de Morón, va morir un experimentat pilot de l’Aràbia Saudita després d’un exercici en què volava amb un instructor espanyol. Aquest últim va activar el sistema d’ejecció de la cabina i va salvar la vida. El 2014, un capità de l’Exèrcit de l’aire va morir a l’estavellar la seva nau a prop de Morón de la Frontera. 

0 Comentaris
cargando