Pla de xoc contra els morts a la carretera

Després d'anys en què semblava que el descens de la mortalitat estava assegurat, s'han de tornar a encendre els llums de l'atenció social: 1.200 morts el 2017 són intolerables

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp38553527 amposta  montsia   22 05 2017  sociedad  accidente mortal en180103151613

zentauroepp38553527 amposta montsia 22 05 2017 sociedad accidente mortal en180103151613 / JOAN REVILLAS

Durant una mica més d’una dècada, Espanya s’havia acostumat a un descens constant de la mortalitat a les carreteres, conseqüència de la suma de diverses polítiques impulsades des de la DGT, des de les campanyes de conscienciació fins a les sancions, passant per la crucial implantació del carnet per punts. No obstant, l’any 2017 es va tancar amb 1.200 morts en 1.067 accidents, la pitjor xifra de víctimes mortals des del 2013, i un augment del 3% des del 2016 (39 morts i 28 accidents més). El 2016 ja hi va haver 30 víctimes mortals més que el 2015, així que per primera vegada en dues dècades s’ha donat un augment en dos anys consecutius de les víctimes mortals.

Les estadístiques són preocupants. Per això la DGT ha posat en marxa un nou projecte de seguretat viària, que preveu mesures educatives (un nou examen per obtenir el carnet de conduir) amb altres de sancionadores (més radars) juntament amb un pla contra conductors reincidents en alcohol i drogues. Malgrat que arriben amb retard, cal aplaudir les mesures que adopta la DGT, ja que qualsevol esforç encaminat a reduir el nombre de víctimes a les carreteres és més que benvingut. Algunes d’aquestes iniciatives obligaran a afrontar canvis legislatius, com el de permetre que els drons facin tasques de vigilància del trànsit. Després d’anys en què semblava que el descens de mortalitat estava assegurat, s’han de tornar a encendre els llums de l’atenció social: 1.200 morts són intolerables.