Editorial

Punt d'inflexió en el pitjor moment

Les crítiques a l'increment de tarifes del transport públic haurien d'estendre's als problemes estructurals

1
Es llegeix en minuts
 

  / CARLOS MONTAÑÉS

El preu del transport públic a l'àrea metropolitana de Barcelona pujarà una mitjana del 2% el 2018. Es posa fi d’aquesta manera a un període de congelació i fins i tot de reducció d’algunes tarifes durant els moments més àlgids de la crisi econòmica. Algunes bonificacions socials per a aturats i per a joves s’han salvat, però ni l’ajuntament ni la Generalitat poden seguir incrementant la seva aportació, que en els últims anys ha crescut com a conseqüència d’una congelació dels preus que ha coincidit amb l’increment d’alguns costos, vinculats tant a millores salarials com del servei. Aquest punt d’inflexió es produeix en el pitjor moment, quan la tímida recuperació econòmica està amenaçada per les aventures unilateralistes de l’anterior Govern de la Generalitat i quan la ciutat passa per una de les seves crisis cícliques de contaminació que obliga a reduir el transport privat, a vegades fins i tot amb mesures dràstiques de limitació de la circulació. La decisió es pren, a més a més, en un moment  excepcional a l’Administració autonòmica, sense marge de maniobra per incrementar la seva aportació com va passar just fa un any.

A l’oposició li ha faltat temps per llançar-se a la jugular de l’alcaldessa, Ada Colau, i del seu equip de govern en minoria. Certament, Barcelona en Comú va fer de la congelació tarifària una de les seves banderes electorals i dels seus primers mesos de gestió. Però els mateixos que els critiquen haurien igualment de reconèixer que els gestors de TMB han mantingut en aquests anys l’alta qualitat del servei i han suportat la pressió sindical en un llarg conflicte laboral igualment atiat des de l’oposició municipal. Tan o més incongruent que acceptar ara una pujada va ser reclamar que s’atenguessin les demandes dels treballadors per després criticar el seu impacte en la gestió de les companyies. 

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Amb tot, hi ha problemes estructurals de fons que, una vegada perduda la inexperiència per tot arreu, és el moment d’afrontar: l’Estat està obligat a complir amb les seves obligacions amb el transport metropolità de Barcelona, entre moltes altres coses per raons mediambientals; els bitllets senzills haurien possiblement d’encarir-se i , en canvi, se n’hauria de fer prevaldre l’ús intensiu a través de l’ajornada T-Mobilitat.